maandag 24 januari 2011

Intern en sociaal

Ik kwam een heel interessant artikel tegen over het intern gebruik van sociale media binnen een organisatie via Bibliotheek 2.0: [Infographic] 8 argumenten voor Interne Social Media volgens managers in Nederland

Wat er op dit moment gebeurt binnen de Bibliotheken Noordoost Frysl├ón is dat de kennis van de medewerkers versnippert en verdwijnt. Daarnaast kan er weinig kennis gedeeld worden met tussen de nieuwe (jongere) medewerkers en de oudere medewerkers. 

De medewerkers komen met minder collega's in contact tijdens het werk. Er wordt immers vaker alleen gewerkt op vestigingen.

Door het lezen van dit artikel viel alles op zijn plaats, we hebben ook gebruik gemaakt van het VIS-traject om ons meer te verbinden met de organisatie en de collega's. Echter blijft er een fysieke afstand en tijd hebben we bijna nooit meer. Geen tijd om echt bij elkaar te komen en kennis delen.

Met behulp van interne sociale media kun je de fysieke afstanden en de tijd laten verdwijnen. Daarnaast kun je ook meer begrip voor elkaar krijgen en zien waar welke kennis zit. Bij mij zit er veel kennis over 23 Dingen, maar bij iemand is meer kennis aanwezig over databanken.

Door het gebruik van sociale (het woord zegt het al) media, kun je als organisatie socialer worden.