woensdag 16 januari 2013

Retail en bibliotheken deel 73

Vorige week blogde ik over 3voor12 containersessies, dit waren natuurlijk de 3 On Stage sessies. Maar ik was ook in de vernieuwde winkel van (De Slegte+) Scholtens. Ik zag echter weinig vernieuwing in deze winkel.

De boeken staan nog steeds op dezelfde manier in de kasten. De kassa's staan nog op dezelfde plek, de informatieve boeken staan nog beneden, de romans staan nog op de begane grond, evenals de tijdschriften.

De enige vernieuwing die ik zag waren de displaytafels. Kleine tafels met een klein aantal boeken erop. Uiteraard wel meerdere exemplaren van dezelfde titel.

Met aanbevolen titels, nieuwe titels, er wordt van alles gedaan om de aandacht te trekken op de boeken. Maar komen er nog wel genoeg mensen op de boeken af? En vooral belangrijker: Kopen de mensen nog wel de boeken?

Het was toch opvallend rustig op een woensdagmiddag en bij de kassa's was het ook niet druk. Ik was niet in de bibliotheek geweest, maar ik denk dat het daar drukker was dan in de boekwinkel.

De bibliotheken in Nederland zijn bezig om in rap tempo de inrichting aan te passen aan retail. Maar in de retail is men al overgestapt naar een constante periode van uitverkoop en sale.

Bij hen mag dat ook niet baten. Mensen kopen minder, kijken meer. Men vergelijkt de prijzen met de internetwinkels. Men past in de winkel, koopt online.

De tijden zijn veranderd. De tijden dat het echt druk was in de winkels is over. Een baken in deze maatschappij is de bibliotheek. Maar met de verminderde subsidieinkomsten wordt het licht ook minder fel.

Nieuwe initiatieven worden gelukkig genomen, zoals een bibliotheek in een kledingwinkel. Maar als de kledingwinkel verdwijnt, waar blijft de bibliotheek? Er zal natuurlijk goed over nagedacht zijn. Ik hoop echter wel dat er altijd goed over nagedacht wordt.

Retail en bibliotheken gaan best samen, op een gedegen manier, waarbij de sterkste punten naar voren komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten