donderdag 10 januari 2013

Een dagje gratis muziek op #ESNS13

Het officiƫle gedeelte van Eurosonic Noorderslag laat ik aan me voorbij gaan. Dat kost me teveel geld. Gelukkig is er wel een hele randprogrammering wat gratis toegankelijk is.

Zo zijn er de EBBA Awards, Altersonic, Grunnsonic, 3voor12 containersessies en de Silo Sessions, maar nog veel meer om op te noemen.

Via de nieuwsbrief van De Oosterpoort werd ik erop gewezen dat je dit jaar je gratis kan aanmelden voor het bijwonen van de 3voor12 containersessies en de EBBA Awards.

3voor12 containersessie
Ik had me direct aangemeld voor beide. Tijdens de 3voor12 containersessies weet je immers nooit wie je tegenkomt. Het kan een grote naam zijn uit de muziekwereld, of een band die nog niet zo bekend is. Maar waar je later van zegt: Ik was erbij in die container van 3voor12.

Het zou beginnen om 14:00 maar toen moest de band nog soundchecken, dus werd het pas 14:30. Een groep (ik dacht Scandinavische) mannen stond en zat klaar om de gelukkigen te verblijden met hun muziek. Het bleek Ewert And The Two Dragons uit Estland te zijn. Muziek wat zeker aan gaat slaan in 2013. Te vergelijken met Of Monsters And Men, maar dan rustiger.

De toegereikte oordopjes waren niet nodig geweest, want ook die schijnen soms nodig te zijn in de container. Aankomende vrijdag kan ik weer naar een 3voor12 containersessie. Het publiek werd gevraagd of er interesse was. Nou, laat maar komen.

Eva & Manu
Na deze (uitgelopen) sessie bij De Oosterpoort moest ik mijn tijd doden in de stad en waar anders kan dat in de vernieuwde winkel van Scholtens. En wat bleek, daar was toevallig een pop up sessie aan de gang. Eva & Manu traden daar bijna akoestisch op. Hij op gitaar, zij achter een keyboard. Eva kon zelfs een trompet imiteren. Heerlijke muziek tussen de boeken.

Ze vertelde dat ze inmiddels acht maanden aan het touren waren en hun reis houden ze bij op hun blog Travel in music, maar hun Facebook pagina wordt beter bijgehouden.

EBBA Awards
Na dit muziek tussen de boeken intermezzo weer terug naar De Oosterpoort. De EBBA Awards, gepresenteerd door Jools Holland en Birgit Schuurman. Iedereen werd verwelkomd met een glas champagne of flesje bier. Stiekem was dit een drankfestijn. Immers was alles gratis en in overvloed.

Er waren meer belangrijke mensen uit de muziekwereld aanwezig dan publiek, maar dat mocht geen belemmering zijn om er een feest van te maken.

De show werd geopend door Alphabeat, waarna de winnaars elk een nummer mochten spelen. Zelfs Katie Melua speelde als oud-winnaar tussen het publiek. Hoogtepunten waren toch echt de dj's van C2C, die een ongekende bass door de zaal stuurden met een hypnotiserende lichtshow. De Groningse hiphoppers Dope D.O.D. kregen daarnaast ook de zaal plat met hun muziek.

C2C waren daarnaast de terechte winnaar van de publieksprijs en hun afsluitende track was eveneens een show waarbij de beste dj-trucs uit de kast gehaald werden.

Deze dag tussen de muziek heeft mijn honger naar het promoten en managen van muzikanten wel weer aangewakkerd. Ik ben nu bezig om een ondernemingsplan te schrijven, zodat het ook concreet wordt. Mijn Twitter account is overigens @BurumBookings.

Vrijdag
En dan vrijdag weer naar Groningen. Eerst naar Secret Rendezvous tijdens de Silo Sessions en daarna naar mijn tweede 3voor12 containersessie.

Ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten