donderdag 24 januari 2013

Digitaal door boekhandel/bibliotheek 3.0

Het mooie betoog van Timo (@Boezeman) over zijn kijk op de Boekhandel 3.0 van Selexyz/De Slegte, bracht mij op meer ideeën met behulp van augmented reality.

(Waar overigens boekhandel/winkel staat, kun je ook bibliotheek lezen)

Timo betoogt dat je je moet laten inspireren door middel van een smartphone app.

"Hoe gaaf zou het zijn als je een Selexyz|De Slegte-winkel binnenloopt (met een vraag), de app opent, vraagt om hulp en er binnen de gegeven tijd (die je ziet in de app) een medewerker naar jou toekomt (waarvan je naam en foto al op je telefoon kon zien)? Uiteraard in bezit van de benodigde kennis en kunde om je dan ook daadwerkelijk te helpen. En daarna niet afrekenen bij een kassa, maar bij die medewerker zelf. En vervolgens loop je supertevreden de winkel uit."

Bij Apple doen ze dat al, een utopie is het niet eens meer. Er is meer mogelijk dan wat we eigenlijk nu voor ogen hebben.

Maar hoe zou het verder gaan?

Je loopt door de boekhandel en je richt je camera op de boekenkast. Door middel van augmented reality krijg je in één oogopslag de covers uit de kast te zien. De boeken hoeven er niet eens uit en toch word je verleid door de boekomslagen. Je klikt de gewenste boeken aan, verzamelt ze en vanuit je telefoon kun je lezen waar de boeken over gaan.

Daarnaast kun je per onderwerp/kast zien welke boeken er in de aanbieding zijn, hoeveel er nog van zijn etc. Vanuit die app kun je het gewenste boek direct bestellen bij de winkel en krijg je automatisch bericht wanneer het boek er is.

Of je zoekt in de app naar een bepaald boek en de augmented reality brengt je naar het betreffende boek. Maar ondertussen laat de app je zien welke boeken nog meer interessant kunnen zijn.Verleiden is kopen.

Of je gaat op een echte ontdekkingstocht door de boekhandel, je geeft een woord of schrijver op en je volgt de pijlen door de winkel. Op basis van (online) relevante tips en recensies kom je nieuwe boeken tegen.

Je richt je op een boek(endisplay) en de boekentrailer komt tevoorschijn, met meer informatie over de auteur, boekrecensies en ga maar door.

Mocht je zin hebben in een kop koffie en een stuk gebak, dan bestel en betaal je dat direct in de app en het staat klaar als je de bijbehorende koffiehoek betreedt. Maar niet voordat je in de app het stuk gebak al hebt gezien.

Zoals Timo ook aangeeft kun je zien welke medewerker je gaat helpen. Is de dichtstbijzijnde medewerker bezig, dan komt de volgende er al aan.

Mocht er onverhoopt een andere medewerker (landelijk!) meer van het onderwerp weten, dan kan die persoon direct mee doen in de zoektocht en suggesties aandragen.

En dan te bedenken dat de boeken in de bibliotheken een RFID-chip bevatten. Nog meer mogelijkheden! Waarom dan niet een piepkleine RFID-chip in boeken die verkocht worden?

Talloze ideeën voor de boekhandel 3.0.

Hoe zou dit overigens zijn met de Google's Project Glass?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten