Ik heb geen idee of andere collega's hetzelfde meemaken in de bibliotheek. Maar het valt me erg op hoe weinig mensen lezen in de bibliotheek.
Het gaat dan niet om een boek lezen. Nee, dat gebeurt thuis, in bed, in de luie stoel, in de tuin.
Het gaat juist om de aankondigingen, de aanwijzingen. Het lijkt alsof mensen te snel zaken afgehandeld willen hebben. De boeken verlengen, de boeken inleveren, de boeken meenemen. Een activiteit verkeerd begrijpen, etc.
Op de zelfservicebalie staat duidelijk wat een klant moet doen om boeken te verlengen: lenerspas scannen, de te verlengen boeken aanklikken en klikken op de knop 'Verlengen'.
Helaas gaat dat maar al te vaak fout. Mensen klikken alleen op de knop 'Verlengen', maar niet op de gewenste boeken. Ze blijven dan klikken en kiezen dan voor de knop 'Printen', waarna er niets is verlengd.
Dan wordt er niet gelezen welke datum erop staat, dus komen de boeken veel te laat terug. Met het resultaat dat er boete geheven wordt.
Maar nee, de klant heeft het goed gedaan. Zelfs de intentie (!) gehad om de boeken te verlengen, maar niet de boeken daadwerkelijk verlengd.
Er wordt nog maar weinig gelezen in de bibliotheek, maar er wordt te vaak de verkeerde aangewezen als schuldige.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten