maandag 15 augustus 2011

Vakantiedrukte

In het noorden zitten we nu nog midden in de vakantieperiode. De basisschoolkinderen hebben nog drie weken te gaan.

Van een vakantiedip is niets te merken. Reserveringen zijn er nog steeds, bezoekers zijn er ook nog steeds in de bibliotheken. Bepaalde dagen zijn gewoon druk te noemen.

De bouwvak is ook nog een week te gaan, dus de mensen zijn nu echt wel op vakantie.

De komende weken zal het toch wel extra druk zijn, de boeken komen weer terug in grote getale.

Maar als de boeken goed en aantrekkelijk in de bibliotheek staan, zullen de mensen wel weer boeken meenemen. In grotere getale dan de vorige jaren.

maandag 8 augustus 2011

Ebooks een succes? Nee.

Ebooks zijn de toekomst wordt er gezegd, maar de vergrijzing is dat ook. Wat dat inhoudt is dat er meer oudere mensen in Nederland komen, terwijl er minder jongere mensen zullen zijn.

Op dit moment is er een hele generatie 'digital natives', kinderen die opgegroeid zijn met digitale apparaten en internet. Voor hen zijn ebooks uiteraard een kans, maar niet voor de oudere mensen.

In de bibliotheken wordt nu goed gebruik gemaakt van grootletterboeken, maar als die niet meer gelezen kunnen worden zijn er nog de daisyroms en luisterboeken.

Daar ligt juist de toekomst. De mensen die binnenkort 65 worden zijn niet opgegroeid met ebooks en computers. Ze kennen het aloude papieren boek nog en grootletterboeken zijn dan een goed alternatief voor de huidige leesboeken.

De huidige mensen worden wel ouder, maar moeite met lezen zal er ook blijven. De behoefte om zich te entertainen door middel van verhalen (boeken kunnen immers in elke vorm zijn)

In de vorm van grootletterboeken komen tegenwoordig ook meer en meer titels. Waren het eerst alleen streek- en familieromans, tegenwoordig komen ook genres als thrillers gedrukt in de grote letter.

Zoals ik al eerder aangegeven heb is de aankoopprijs van een ereader hoog, een daisyspeler kan zelfs vergoed worden door de zorgverzekering. Voor de gebruiker is dit geen drempel.

Door de individualisering van de samenleving zullen de oudere mensen ook minder gemakkelijk hulp kunnen krijgen bij problemen met een tablet of een ereader. Kinderen en kleinkinderen komen minder vaak bij opa of oma langs. Een daisyspeler is daarentegen zeer gemakkelijk in gebruik.

Zullen ebooks een succes worden? Nee. Kinderen lezen nog steeds papieren boeken en oudere mensen hebben goede alternatieven, die goedkoper zijn.

woensdag 27 juli 2011

Realtime is nu Sociaal

Ik ben gisteren ook achter de reden gekomen waarom Google is gestopt met de optie Realtime. Inmiddels heeft Google een nieuwe optie toegevoegd bij de zoekresultaten: Sociaal.

In eerste instantie denk je dan aan Twitter, Facebook of Hyves. Maar nee, dit gaat over Google Profiles. Oftewel: Google Plus.

Vul een algemene term in, bijvoorbeeld Nederland en je krijgt onder Meer opties de volgende opties: Sites met afbeeldingen, Woordenboek en Sociaal. Als je ingelogd bent op Google Plus krijg je zoekresultaten vanuit je Kringen te zien.

Ben je uitgelogd op Google Plus, dan is de optie Sociaal niet mogelijk. Heel slim.

Om Google Plus nog meer onder de aandacht te brengen zijn uiteraard de grote concurrenten Twitter en Facebook uitgeschakeld. Via een work-around kun je altijd nog zoeken op Twitter.com (zoekwoord site:twitter.com), maar daar zit een vertraging in van enkele uren.

Of dit nu zo slim is van Google is nog de vraag. Tot die tijd kunnen we altijd nog terecht op Topsy.com voor zoekopdrachten op Twitter.

woensdag 20 juli 2011

Toekomst van de bibliotheek? Geen idee.

Dit is mijn eerste blogpost in het nieuwe Blogger. Even wennen, maar dat is even niet anders.

Wat ook wennen zal zijn is hoe de bibliotheek er over 10 jaar uit ziet. We kunnen op dit moment niet bevroeden hoe de ontwikkelingen zullen gaan. Vijf jaar geleden wist (bijna) niemand iets af van Twitter en Facebook en kijk eens hoe belangrijk deze sociale media zijn geworden.

Het is daarom echt koffiedik kijken hoe de bibliotheek van 2021 eruit gaat zien. Welke mogelijkheden hebben we dan tot onze beschikking? Zijn de ebooks dan eindelijk gemeengoed geworden in de bibliotheek of blijven we achter de feiten aan lopen?

Wie zal het zeggen? Ik vind het zelf moeilijk om te zeggen hoe de bibliotheek er dan uit ziet. Digitaal? Ja. Fysiek? Ja. Sociaal? Ja!

We gaan naar een bibliotheek waarbij het delen van informatie belangrijk is. Het delen van meningen, het delen van boeken, het delen van gedachten.

Gelukkig hebben we op dit moment middelen om goed te communiceren met elkaar over hoe we willen dat de bibliotheek eruit gaat zien. Niemand weet dat op dit moment. We kunnen allemaal wel onze ideeën erop loslaten, maar dat heeft geen zin.

Go with the flow.

Het is belangrijker om de middelen die we nu voor handen hebben, aan te pakken met alle handen. Alle knappe knoppen moeten zich erover buigen en beslissen wat we gaan doen. En niet na ellenlange vergaderingen en uitstelmomenten. Nee, met gegronde redenen en goed inzicht de zaken aanpakken.

Wat daarbij zeer belangrijk is, is om de 'jeugdige'/'jongere' collega's hierbij te betrekken. Deze moeten de kar over 10 jaar trekken als de gepensioneerden klaar zijn met werken. Ze moeten nu al meedenken, meedoen met de plannen. En ook zelf de handen uit de mouwen halen en beginnen.

Mocht de oude garde er dan mee ophouden, dan zit de jeugd gebakken in de cultuur van de bibliotheken.

Dus een jonge bibliotheek, die 'social' is gebruikmakende van alle middelen die we de komende tien jaar tegenkomen.

En hoe die bibliotheek er dan uit ziet? Geen idee.

donderdag 30 juni 2011

Hoe maak je de muziekwereld kapot (met BTW)

De btw-verhoging kost meer dan dat het oplevert. In mijn vorige blogpost had ik vooral over de bezuinigingen op de cultuur. Ik kreeg daar een reactie op van Eric van Balkum dat ik de btw-verhoging vergeten was. Die was ik inderdaad vergeten, maar het verdient een eigen blogpost.

Waarom moet cultuur met 13 procent meer belast worden? Het is echt een raadsel voor me. Op deze manier maak je nog meer de muziekwereld kapot. De culturele instellingen kunnen twee dingen doen: Of snijden in de kosten of de kaartjes duurder maken.

In het eerste geval zal er moeilijk bezuinigd kunnen worden op de gages die artiesten ontvangen voor hun optredens. Zij moeten ook geld verdienen, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de bandleden, managers en geluidstechnici etc. Die optie verdwijnt dan. Dan moet er gesneden worden in de faciliteiten van de podia, in de inzet van het personeel: kassa, beveiliging, licht en geluid, gastheren en -vrouwen, horeca.

Op deze manier kunnen er minder mensen ingezet worden, er komt dus nog minder inkomsten bij de regering. Veel mensen die werken in muziekpodia bezoeken zelf ook cultuur op andere plaatsen. Zij zijn dan ook genoodzaakt om keuzes te maken om ergens wel of niet heen te gaan.

Kaartjes voor concerten kunnen ook duurder gemaakt worden. Wat er dan gebeurt is moeilijk voor te stellen. Er komen mensen met meer geld of er komen juist minder mensen die anders wel gekomen zijn.

Ik laat met een korte rekensom zien hoe dat eruit gaat zien. Ik benoem dan een normaal gezin met vader, moeder en twee kinderen. Allemaal betalen ze met 6% belasting het volgende: €25 per persoon. Dat is dan een avond uit voor €100. Bij een btw-tarief van 19% wordt de prijs per kaart €28. Dezelfde avond kost dan €112 voor vier personen.

Dit laat een stijging van 12% zien wat eigenlijk inflatie is. Niemand koopt iets wat opeens 12% duurder wordt.

Daarnaast is het echt belachelijk dat cultuur benadeeld wordt op deze manier. Cultuur is geen luxeproduct, het is een basisbehoefte van ieder mens. Iedereen wil vermaakt worden.

Maar cultuur is niet alleen vermaak, heel veel ouders beïnvloeden hun kinderen met hun eigen culturele keuzes. Ouders gaan naar jazz-concerten en -festivals. Ze gaan naar pop-concerten, naar het theater, naar cabaretiers enzovoort. De kinderen pikken dit op en zullen er later de vruchten van plukken. Ze worden zelf muzikant, zanger of zangeres, ze gaan zelf naar concerten.

Maar door het duurder maken van de kaarten zullen de kinderen alleen nog met opa en oma naar de concerten en het toneel gaan.

Al met al is dit een zeer foute beslissing geweest. Uiteindelijk zullen de inkomsten door de btw-verhoging alleen maar dalen. Moet er dan later 25% btw betaald worden, zoals ook gedaan is met de tabaksindustrie? We zullen het zien.

Ik praat inderdaad wel veel over muziek, maar ook de toneelkunsten worden getroffen. Het is echt een kwalijke zaak dat de politiek op deze manier kunst en cultuur kapot maakt en dan vooral de muziekwereld.

maandag 27 juni 2011

Hoe maak je de muziekwereld kapot

Op cultuur wordt veel bezuinigd en niet te weinig. Nee, er moet 200 miljoen bezuinigd worden. 700 miljoen blijft er dan over. Maar wat blijft er over?

Alleen nog maar elitaire cultuur. Voor de personen die genoeg geld hebben en neerkijken op de minder bedeelde mensen. En juist bij die minder bedeelde mensen zit er veel talent. Talent wat straks niet meer kan dansen, niet meer kan spelen op de instrumenten die ze willen, niet meer kan zingen.

Talent is er om te koesteren, iets wat heel veel mensen ook doen. Maar deze talenten worden in de hoek gezet alsof ze niets meer waard zijn. Echter die talenten zijn heel veel waard, kijk naar een normale zanger/zangeres. Hij/zij verdient niet alleen geld. Een artiest heeft begeleiding nodig in de vorm van muzikanten, een band: een drummer, een gitarist, een basgitarist en één of meerdere achtergrondzangers/-essen.

Daarnaast heeft een zanger een manager nodig, een publicist, een boeker. Om goed geluid te krijgen heeft een zanger een geluidstechnicus nodig die mee gaat naar optredens.

Bij een optreden komt vaak nog (lokale) pers langs, fotografen die de mooiste foto's maken. Daarnaast voor een podium zijn er voldoende mensen aan het werk, al dan niet vrijwillig. Meestal niet. Mensen bij de kassa, mensen die kaartjes controleren. Andere mensen van de horeca, personeel om de artiest te ontvangen en het naar hun zin te maken. Mannen en vrouwen die voor het licht zorgen. Ga zo maar door.

Door de bezuinigingen op muziekeducatie komen er in eerste instantie veel minder mensen in de band. Als er geen band is, hoeven ook alle bijbehorende mensen niet te komen: licht en geluid, managers, horeca, gastheren en -vrouwen, kassamedewerkers etc.

Niet alleen de bezuinigingen op de cultuur maken dat er minder muzikanten komen, maar ook de educatie op andere terreinen gaat verloren. Er zijn voldoende opleidingen tot muziekmanager, -producent. Maar door de mogelijkheid te ontnemen om een tweede opleiding te doen, zullen er nog minder mensen in de muziekwereld gaan werken.

Helaas voor de volgende generaties, maar de muziekwereld zal kapot gemaakt worden door de huidige regering.

dinsdag 21 juni 2011

Zonder ontvangen kun je niet delen

Gisteravond twitterde ik het volgende:

Twitteren is minder belangrijk dan volgen op Twitter. De kracht van Twitter is het ontvangen, niet het zenden.

Ik bedoel hiermee dat er veel sceptici zijn. Mensen die Twitter niet begrijpen en alleen kunnen zeggen: "Ik hoef niet de hele dag te zeggen wat ik doe" of "Op Twitter klagen mensen alleen maar en zeggen ze dat ze koffie drinken".

Het klopt dat veel twitteraars dat doen, maar er zijn nog genoeg twitteraars die dat juist níet doen. Ze twitteren nuttige teksten en links voor/naar hun followers. Juist dat ontvangen is belangrijk. Daarmee krijg je zelf veel kennis, zonder er veel voor te hoeven doen. De informatie komt naar je toe, in plaats dat je zelf op zoek moet gaan naar de informatie.

Zonder te kunnen ontvangen, kun je niet delen. Delen (retweeten) kun je alleen als iemand anders het eerst verstuurd heeft. Door te delen kun je zonder veel moeite informatie overbrengen naar je followers.

Je hoeft overigens niet eens te zenden op Twitter, alleen lezen wat anderen zeggen is al genoeg. Laat die sceptici maar denken dat twitteren alleen maar klagen en berichten sturen is, waar niemand naar luistert.

Jij weet beter.