donderdag 11 oktober 2012

Instagram in de bieb



Deze week tweette ik de vraag of er ook bibliotheken aanwezig zijn op Instagram en waarom wel of waarom niet. Ik werd nog geretweet door @AnnieMaessen (zo lief!), maar er kwam geen reactie.

Ik ben daarom maar gaan zoeken op Instagram, maar de vangst was maar erg matig! Oftewel er was geen enkele bibliotheek op Instagram.

Maar waarom niet? Inmiddels is Instagram groter dan Twitter, de gebruikers zijn actiever dan op andere websites en zo verder.

Op Instagram zijn er genoeg gebruikers die foto's plaatsen over bibliotheken. Ik vond er genoeg over de OBA.

Om op te starten vond ik ook een gids erover met handige tips en opmerkingen:

Instagram isn’t a place to push product nonstop. It’s a venue to help bolster your lifestyle brand.
Het leven in bibliotheken is natuurlijk ook een lifestyle. De gasten gebruiken de bibliotheek op hun eigen manier. Ze kiezen ervoor om daar te zijn en om daar wonderlijke dingen mee te maken en te lezen.

Nu tweette @bibliotheek20 vandaag een case over hoe je fotograferende klanten kunt gebruiken om mensen naar hun product te leiden.

En dan is één en één zeker weten drie. Gebruik Instagram, maak er een fotowedstrijd en de bibliotheek (in het algemeen) komt veel meer in het nieuws.

Maar waar is die landelijke organisatie? Doe het dan lokaal, toch maar lokaal.

Update november 2014:
Inmiddels heb ik een tweede deel geschreven met praktische tips en aanbevelingen over het gebruik van Instagram in de bieb: Instagram in de bieb (deel 2). Doe je voordeel ermee!