maandag 10 januari 2011

iPad (1)

Vorige week kwam ik toevallig de iPad tegen in De Bijenkorf in Amsterdam. Zal ik wel of zal ik niet proberen?

Toch maar even proberen wat nu die hype is. Ik had er nog nooit één echt in mijn handen gehad. Ik pakte hem van zijn standaard en ging wat op en neer scrollen. Op zich niet verkeerd. Een keer op zijn kant, het beeld draait ook echt mee.

Toen ging ik typen met de duimen. Ik ben immers gewend om smsjes te typen met mijn duimen. Recht omhoog ging dat nog wel, maar liggend ging het typen totaal niet. Ik kwam nergens met mijn duimen. Om nu de iPad neer te leggen en dan te gaan typen met alle vingers, leek me ook niet echt handig.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Deze eerste indruk was geen positieve indruk. Is het nu echt een wondermiddel, of toch een hype? Ik zie een iPad geen telefoon vervangen en geen laptop. Je kunt nieuws ook lezen op je telefoon en op je computer. Twitteren kun je overal.

Dus wat de toegevoegde (lees: vervangende) waarde is, is mij nog een raadsel.

Twitterloos

Vorige week was ik een aantal dagen in Amsterdam tijdens Holland Got Soul. Normaal gesproken heb ik veel tijd en mogelijkheden om te twitteren.

Tijdens deze dagen had ik beide echter niet. Ontbijten, de stad in, terug naar hotel, douchen, eten en genieten van de muziek van Paradiso en slapen. Om het festival toch enigszins te promoten twitterde ik wel even mobiel in Paradiso.

Zelf heb ik geen smartphone, maar mijn vriendin had wel verbinding met het open draadloze netwerk van de zaal. Toch wel ideaal. Iedereen kan tijdens de optredens twitteren, facebooken, hyven en zo meer.

Over het algemeen was ik dus wel twitterloos. Ik heb eigenlijk ook niet zo veel gevolgd op Twitter. Heb ik dan iets gemist? Ja en nee. Ik kwam wel interessante discussies tegen, maar die kan ik zo weer opvragen. Geen enkel probleem.

Wat heb ik dan wel gemist? De interactie met de andere Twitteraars, soms lees je iets terug en denk je: Hier had ik aan mee kunnen doen. Maar is dat erg? Nee, hun discussie was interessant genoeg.

Twitteren is niet alleen de zender zijn, maar ook (vooral in mijn geval) discussie- en gesprekspartner. Communicatie is alles!

Twitter is een middel, geen doel.

zondag 9 januari 2011

De iPad van 10 jaar geleden

Het is alweer tien jaar geleden dat ik begon aan de opleiding Informatiedienstverlening en -management (IDM) bij de Hanzehogeschool. Hoe ik daar terecht kwam, vertel ik later nog wel. Maar de laptop van toen is de iPad van nu.

Het stond allemaal net in de kinderschoenen: studeren met laptops. Mijn lichting was de eerste die ermee begon. We waren een pilot voor de rest van de Hanzehogeschool. Er was een dure laptop en een goedkope laptop. De duurste was op dat moment 4400 gulden (!). Wat was ik blij met mijn laptop, tas met logo van de Hanze en de gratis software. Minder blij was ik met het gewicht. Het was misschien de lichtste versie, maar toch best zwaar voor in de stad en bus.

Er was nog geen Wifi, dus iedereen zat met twee snoeren aan de muur vast: één voor de stroom en een belangrijke verbinding met het schoolnetwerk. Oh wee als de kabel niet goed vast zat, dan had je geen verbinding. Met vier studenten aan een tafel betekende toch acht snoeren!

Een jaar later waren er nieuwe laptops, nog sneller, nog beter...

Wat zijn de tijden veranderd. 10 jaar later kunnen de studenten met een klein tasje een iPad meenemen naar de colleges en draadloos op het internet. In 1 hand de iPad en de andere hand een dure Douwe Egberts koffie. En volgend schooljaar kunnen ze iPad 2 meenemen.

Wat dat laatste betreft is er niets veranderd: elk jaar zijn de apparaten nog sneller en nog beter.

zaterdag 8 januari 2011

Holland Got Soul!



Eén ding is zeker: Holland heeft soul! Wat een artiesten stonden er op deze eerste editie van het festival van afgelopen week in Paradiso.

Het concept: Een selectie van de beste Amsterdamse en Rotterdamse soulartiesten zingt elk een nummer tijdens een set met een band van topmuzikanten.

Dit nummer kan eigen materiaal zijn, maar ook een nummer van hun soulheld(in). Na de eerste set komt nog een set, met daartussen een showcase van een band in de kleine zaal.

Op 5 januari was de Rotterdamse editie met artiesten als Ntjam Rosie, Nicole Bus, Pam Feather, Yuli Minguel, Jenny Lane en Shirma Rouse.

Een dag later was het de beurt aan Amsterdamse artiesten als Celine Cairo, Sarina Voorn, Steffen Morrison, Brown Hill en Aischia Traidia.

Op de laatste avond was er de internationale editie met The Foreign Exchange en La Melodia in de grote zaal en een showcase van GMB. Deze avond was niet te vergelijken met de Amsterdamse en Rotterdamse avond, omdat dit geen set was met de vaste band en de insteek was meer hiphop.

Echte specifieke hoogtepunten zijn er niet te benoemen, want de eerste en tweede avond waren fenomenaal! Een ding dat zeker is: We kunnen echt veel verwachten van deze Nederlandse talenten, nationaal en internationaal.

Hopelijk kunnen we volgend jaar weer genieten van Holland Got Soul met dank aan Paradiso en VISION4TALENT.

Opvliegers en tegenvallers

Er bestaat een videowebsite, waar mijn oude werkgever mee bezig was om het op te starten. Ons, collega's, werd gevraagd om video's te uploaden op de website. Vanwege mijn interesse plaatste ik vooral muziekvideo's. Wat ik belangrijk vond is om de officiële website dan wel MySpace pagina te benoemen. Dan wisten de bezoekers waar de muziek te verkrijgen was.

Op een gegeven moment uploadde ik de video Mellow van Pete Philly & Perquisite. Er zong ook een zangeres mee. Ik las op Youtube dat dit de zangeres Senna was. Ik kende wel de autocoureur Ayrton Senna, maar deze Senna nog niet. Ik ging verder op zoek.

Wat bleek: ze zat in een meidengroep met zeven andere goede zangeressen: Mighty 8, een initiatief van Muziek Centrum Nederland. Het waren allemaal zangeressen met buitenlandse roots: ene Giovanca, een mooie Sabrina Starke, de Afrikaanse Ntjam Rosie en de voor mij minder interessante Jav'lin, Rosa Anna,  Neenah en Sage. De toekomst van de Nederlandse muziek!

Voor mij sprak Sabrina Starke vooral aan. Die muziek van Giovanca kon ik niet plaatsen en Ntjam Rosie was te Afrikaans. Maar hoe kan het veranderen.


Nu in 2011 ben ik zeer te spreken over Ntjam Rosie, die een grote carrière te wachten staat. De energieke Giovanca die ik tijdens Noorderslag 2009 voor het eerst live zag en de Sabrina Starke die helaas erg tegenvalt. Anderen zijn nog bezig met produceren of andere muzikale activiteiten.

Via MySpace, dacht ik, kwam ik in contact met Sabrina en wisselden berichten uit. Het was echter haar manager, die nu een goede vriendin van me is. Giovanca en ik twitteren over en weer en Ntjam Rosie heeft inmiddels Sabrina's manager met succes.

MySpace is inmiddels verleden tijd, omdat ze na hun recente update hun kansen hebben vergooid. Al spreekt de term Social Entertainment me wel aan. Echter de lay-out van de website is niet goed te noemen. Tegenwoordig geldt: less is more.

Ik ben inmiddels weer op de weg terug naar Groningen na een drietal dagen Holland Got Soul. Op naar het volgende concert van Giovanca of Ntjam Rosie.

vrijdag 7 januari 2011

Twitter vs e-mail

In december 2010 heb ik samen met een collega de cursus Flippen gevolgd bij de Bibliotheekservice Fryslan, verzorgd door Wilma van den Brink. Het was een zeer geslaagde dag, waar we zeker vervolg aan geven.

Een collega van ons die deze cursus niet had gevolgd, maar wel geïnteresseerd was in de camera, mailde me. Ze wilde de Flip graag uitproberen. Geen enkel probleem, korte handleiding van Wilma erbij, camera erbij, tasje, doosje er ook nog bij.

Die avond krijg ik een DM via Twitter. Mijn collega kon geen oplaadkabel vinden, of ik die nog had en of er een Engelstalige handleiding bij zat. Ik kon haar geen DM terugsturen, ze volgde me immers niet.

Toen zag ik dat ze een uur eerder al een e-mail had gestuurd met dezelfde vraag. Ik mailde haar terug met het verzoek om mij te volgen en het antwoord op haar vraag. Inmiddels was het weer een uur later. Na een paar uur was het eindelijk gelukt: ze volgde me en ze had de camera opgeladen. Konden we toch nog DM'en.

Via Twitter zou ik direct antwoord hebben kunnen geven. Via e-mail niet. Je bent toch afhankelijk wanneer iemand e-mail leest en wanneer iemand een e-mail schrijft. Voor de volgende keer is Twitter toch handiger en een stuk sneller.

Twitter: 1
E-mail: 0

donderdag 6 januari 2011

Het boek naar de luisteraar, de muziek naar de lezer

Als dit geplaatst wordt ben ik in Amsterdam te vinden voor het festival Holland Got Soul in Paradiso. Als muziekliefhebber van live (!) muziek wilde ik dit niet missen. De beste soulzangers en -zangeressen van Nederland allemaal op één plek binnen een paar dagen. Heerlijk!

Ik heb in mijn vorige blogpost al aangekondigd dat ik dit blog ga gebruiken om mijn visie, verbazing, mening op het gebied van o.a. het gebruik sociale media in bibliotheken en muziek te delen met je als lezer en ook graag als discussiepartner. Ik ben inmiddels anderhalf jaar aan het werk in bibliotheken in Noordoost Friesland en ik zie veel verbanden tussen de muziekwereld en de bibliotheek.

Beide branches hebben te maken met teruglopende 'omzet', minder leden, minder gekochte muziek, minder bezoekers (concerten/bibliotheken), bezuinigingen op cultuur én bibliotheken. Maar er zijn mogelijkheden om deze tendens tegen te gaan. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van sociale media (Twitter, Facebook, Hyves). Er wordt pro-actief gereageerd op (reacties en behoeften van) klanten. Luisteraars en klanten worden betrokken bij de bands dan wel bibliotheek door middel van bijvoorbeeld prijsvragen en acties.

Ik heb de mening dat 'de bibliotheek' nog veel kan leren van 'de muziek'. Waar de muzikanten (en managers) er alles aan doen om hun muziek bij de mensen te krijgen, gaan de bibliotheken ook die kant op. De klant komt niet meer bij het boek, maar het boek komt bij de klant.

De afgelopen jaren is er al veel veranderd: Het wordt zo gemakkelijk mogelijk gemaakt om media (boeken, dvd's, cd's etc) naar de klant toe te laten komen. Een bibliotheek hoeft niet meer alles in 'huis' te hebben, maar kan rekenen op een provinciale collectie, waardoor (bijna) alles te verkrijgen is voor de prijs van twee nieuwe boeken. Daarnaast kan er voor een kleine extra vergoeding in principe alles aangevraagd worden door de klant via interbibliothecair leenverkeer. Kranten- en tijdschriftartikelen kunnen daarnaast ook nog eens (gratis) geraadpleegd worden. Wie heeft er nog een krantenabonnement nodig op de iPad?

Terug naar de muziek. Muziek is overal in de wereld en kan tegenwoordig eigenlijk ook (gratis) geraadpleegd worden. Neem nu de dienst Spotify, dat eigenlijk één grote muziekbibliotheek is. Hoe krijg je dergelijke muziek naar de klant? Door het gemakkelijk vindbaar te maken en door o.a. playlists te maken en een gemakkelijke link per nummer of per album. Daarover zal ik later nog meer bloggen.

Het gaat er dus tegenwoordig om om het zo gemakkelijk mogelijk te maken om je product naar de klant te krijgen met inzet van sociale media. Misschien is het nog belangrijker om te weten hoe je het níet moet doen.

Eerst ga ik weer genieten van de muziek van Holland Got Soul!