zondag 21 april 2013

Als iPaddenstoelen uit de grond

Gisteren twitterde ik de bewering: "De komende jaren zullen de internetpc's van bibliotheken vervangen worden door tablets. Mark my words."

Ik heb wel vaker van zulke beweringen, waarbij ik zelf nog niet weet hoe het uitpakt. Vaak weet ik wel dat er zulke dingen gaan gebeuren. Net als mijn bewering eerder dit jaar dat er in 2013 een revolutie in bibliotheekland gaat plaatsvinden. En die is nu bezig.

Terug naar de iPads in de bibliotheken. Al snel kreeg ik een reactie van het twitteraccount @Bibliotheek met "Staat genoteerd. ;-P". Waarop mijn reactie was: "@bibliotheek Serieus. De jeugd van nu heeft meer aan tablets dan aan de ouderwetse pc's."

Mijn reactie was enigszins ongenuanceerd, want zoals Robert de Jong (@industrialpope) aangaf: "@patrick23dingen ah, over 15 jaar een nieuw KNAW rapport "nederlandse jeugd consumeert voornamelijk content, produceert nauwelijks"

Natuurlijk zullen tablets evolueren, waardoor produceren gemakkelijker gaat dan op dit moment mogelijk is. Pas in 2010, drie jaar geleden, werd de eerste iPad gepresenteerd.

Dan nog zie ik de kans groot in dat bibliotheken tablets gaan aanschaffen om maar mee te gaan met de hype hiervan. De 0-4 jarigen van tegenwoordig worden al screenagers genoemd. Zij kennen de normale desktop pc of laptop al niet meer. Laat staan dat ze weten hoe een simpele muis werkt.

Na de inbreng van de altijd vooruitziende blik van Erna Winters (@ErnaW) konden we de discussie bijna afsluiten en conclusies trekken. "@Industrialpope @patrick23dingen ik laat me graag informeren om geen rare dingen te doen ;-)"

De conclusie van deze discussie is dat bibliotheken een goed plan moeten hebben om tablets in te zetten in de dienstverlening. Waarom schaffen we ze aan? Welke inhoud willen we ermee naar boven halen? Welke inhoud willen we aan tablets geven? Enzovoort, enzovoort.

Ga niet mee met hypes en schaf ze niet blind aan. Tegenwoordig moet er goed op de centen gepast worden en het is goed om te weten wat je met tablets wilt bewerkstelligen.

Desalniettemin zullen er uiteindelijk iPad-bibliotheken uit de grond komen. Maar dat is pas voor de volgende generatie: De screenagers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten