woensdag 1 augustus 2012

Fuck ebooks

Ebooks en bibliotheken zijn nog steeds in de flirtfase. De bibliotheken moeten nog de goedkeuring krijgen van de schoonvader, de uitgevers. Maar de bibliotheken zijn de hongerige jongeman. Ze willen zo graag verkering met de maagd, dat ze bijna alles er voor over hebben.

Ik heb al eerder geblogd over ebooks en ik lees meer en meer over de nadelen van ebooks in de bibliotheek. In de Verenigde Staten gaan steeds meer geluiden op om niet meer door te gaan met ebooks. Hier, hier en hier. En zo zijn er nog veel meer blogs, artikelen over dit onderwerp.

Nu begrijp ik ook meer wat OpenBibliotheken bedoelt in de bibliotheekwereld. De commerciƫle ebooks blijven commercieel. Er wordt precies nagegaan wie wat leest, hoe lang, wanneer, waar etc.

Met ebooks kunnen anderen in je omgeving inderdaad niet zien dat je 50 Shades of Grey leest. Echter de uitgever (en wie er verder achter zit) kan wel zien wat je met het boek doet.

Die privacy geven mensen op met het lenen bij de bibliotheek. Gekochte boeken, tja, net als met andere gekochte dingen. Je gaat ermee akkoord dat je gegevens gebruikt worden. Maar de bibliotheek is een instituut waar privacy gewaarborgd kan worden.

Ik weet zeker dat nu met de zelfservicebalies mensen andere boeken (informatief en romans) lenen dan toen men eerst bij de balie moest komen. Bibliothecarissen die boeken innamen en uitleenden keken ook niet snel op van de geleende obscure boeken.

Bij de ebooks is die schijnprivacy nog steeds aan de gang. Maar er kan niet gezien worden wat er gelezen wordt in het papieren boek, en weer gelezen wordt. Bij ebooks wel.

Die informatie is goud waard. Op basis daarvan worden nieuwe boeken geschreven. Boeken herschreven. Ebooks wel te verstaan.

Maar daar gaat mijn blogpost eigenlijk niet over. Voor mij hoeven die ebooks niet meer. Zodra de klanten/leden weten wat er gedaan wordt met hun gelezen geleende ebooks, zullen ze ervan af blijven.

Al die moeite om ebooks te omarmen, al het geld wat het kost, en vooral wat het nog gaat kosten. De uitgevers zijn niet van plan om ebooks zomaar toe te laten in de bibliotheek. Als ze dat wel wilden doen, dan hadden we allang alle toptitels als ebook te leen op de iPads en Android tablets.

De flirtfase moet maar snel afgesloten worden.

Bibliotheken houden zich vast aan de papieren boeken en laten de ebooks naast zich neer leggen. Wie weet of de uitgevers dan nog terug komen. En of ze met open armen ontvangen worden als hun oude geliefde. Denk het niet.

Tot verkering komt het niet en tot een huwelijksvoltrekking al helemaal niet.

3 opmerkingen:

  1. @Patrick,

    Ik geloof niet dat veel internetters, lezers zich druk zullen maken over hun privacy. Anders zouden er toch geen (bijna) miljard Facebook gebruikers zijn.

    Bovendien: bibliotheken die eBooks uitlenen moeten zelf bepalen welke informatie ze doorgeven. Daar hebben we tenslotte wetgeving voor.
    Nee hoor, e-books are her to stay, ook in de openbare bibliotheken.
    Robert W.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het wel met je eens, dat in de wetgeving e.e.a. besloten moet worden m.b.t ebooks.

      Dan hebben de uitgevers zich eraan te houden. Maar deze uitgevers hebben natuurlijk ook genoeg lobbyisten rond lopen in Den Haag. Dus ik ben er niet zo zeker van.

      We zullen zien. Maar ik zie het donker in.

      Bedankt voor je antwoord.

      Verwijderen
  2. ik ben zo langzamerhand geneigd om het met je eens te zijn, alhoewel ik me wel zorgen maak over onze toekomst. Maar zoals het nu gaat, werkt het ook niet (ben wel benieuwd naar nieuws op B2d). Gewoon klein beginnen, zonder drm en dat soort gedoe.
    Over een tijdje (misschien al nu?) krijg je op je goedkope ereader allemaal reclame (Kindle). Als ik ergens geen behoefte aan heb, is het daaraan.
    ik zou wel eens willen experimenteren met een verdienmodel in onze catalogus met bv. doorlinken naar een uitgever.

    BeantwoordenVerwijderen