dinsdag 1 februari 2011

Sociaal succes van #bzv

Mensen vragen zich af waarom Boer Zoekt Vrouw (#bzv) zo populair is dit jaar. Elk nieuwe kijkcijferrecord wordt een week later weer verbroken.

Er wordt vaak (op televisie) gezocht naar de oorzaak in de uitzendingen zelf, maar mijn mening is anders.

De boeren schijnen braver te zijn, ze hebben geen uitspattingen. Er is geen goede verhaallijn, waardoor het spannend is wat de volgende stap, actie of keuze is.

Ik denk dat het komt doordat er dit jaar veel meer getwitterd, gehyvet en gefacebookt wordt door de kijkers. Alles wordt direct bekritiseerd, geprezen of becommentarieerd door de Twitteraars.

Hoe leuk zijn de kleren van Yvon, wat boer Richard doet, waarom iemand zich afzijdig houdt etc.

Er zal geen enkele Nederlander zijn, die geen #bzv tegenkomt in zijn of haar timeline op zondagavond.

Succes op televisie ligt tegenwoordig niet alleen meer aan de programma's. De invloed van sociale media is groter dan gedacht.