dinsdag 15 februari 2011

Toeval(lig)

Vorige week vrijdag kwam een klant naar me toe. Ze had haar pasje drie minuten daarvoor nog gebruikt.

De openstaande registraties had ze betaald en ze had nog boeken verlengd via de zelfservicebalie.

Daar is echt een pasje bij nodig, dus die kon niet ver weg zijn. We hebben nog overal gezocht waar ze was geweest, maar zonder resultaat. Het kon niet zijn dat het pasje spoorloos verdwenen was.

Tenslotte hebben we handmatig de gewilde boeken op de pas gezet met de mededeling dat het pasje waarschijnlijk wel weer terug komt.

Wanneer was niet te zeggen, omdat het altijd een verrassing is, waar een pasje opduikt. Mevrouw zou de volgende keer wel weer langs komen om te vragen of het pasje gevonden was.

De tijd liep inmiddels door en het was bijna sluitingstijd. Mijn collega deed een computer met levende boeken uit en nam de sleutel en afstandsbediening met zich mee.

Ik hoorde de sleutel vallen. Mijn collega kwam weer overeind en vroeg: "Hoe heette die mevrouw met het verloren pasje?" Ik noemde haar naam en die naam stond ook op de pas.

Toeval bestaat niet.

maandag 14 februari 2011

Boekzoektocht

Soms komt het voor dat klanten van de bibliotheek een boek niet meer terug kunnen vinden.

Afgelopen week kwam er iemand met ditzelfde probleem bij het boek "De koe die een ei legde". 

Het boek was al een tijdje verlengd met de hoop dat het toch terug gevonden zou worden. De klant wist dat ze het ingeleverd had. Maar met de zelfservice is het bijna niet te achterhalen. Als een boek niet juist is ingenomen, kan het overal zijn.

Het boek is weer in de kast van de bibliotheek. Iemand anders heeft het boek meegenomen. Het boek is per ongeluk weggegooid. Het boek is onder een bed, een kast of erachter.

Ergens achter een kast, dat was de laatste optie. Haar dochter liet blijken dat er een ander boek bij de post zat. Dus de kans was heel groot dat het boek daar ook lag.

Bij mij kwam er nog een optie binnen. Een collega van Team Jeugd zou het betreffende boek in een collectie hebben. Ik heb haar gemaild en toevallig had ze het boek die week nog gezien.

Eind goed, al goed. Het boek is van de pas van de klant gehaald en heb haar ook gemaild.

Inmiddels had ze al kasten verschoven. Zonder resultaat.

woensdag 9 februari 2011

Google ebooks (1)

Een collega attendeerde me op de mogelijkheden van Bibliotheek.nl. Boeken kunnen daar ook aangevraagd worden, net als de normale Aquabrowser van Ontdekdebieb.nl.

In de Aquabrowser van Bibliotheek.nl staat ook een share-button (o.a. Twitter, Facebook, Hyves, Nujij) en een link naar Google Books.

Nieuwsgierig klikte ik op die laatste link en kom op de informatiesite van het betreffende boek.

Rechts bovenin staat een link Mijn bibliotheek en ik was toch wel benieuwd wat daar achter schuilt. Klik ik erop, komen er al drie ebooks tevoorschijn!

Frankenstein, Pride and Prejudice en Wonderful Stories For Children.

Deze boeken zijn direct te lezen in Google Books. Maar wat blijkt na wat doorklikken... Niet alles is nog te lezen en te koop.

Er is nog veel te doen, maar het ziet er veelbelovend uit. De ebooks zullen te lezen zijn op Android, iPhone/iPad, web en ereaders als een Sony/Nook. Interessant!

vrijdag 4 februari 2011

Blackberryland

Vorig jaar was ik op vakantie in Blackberryland. Ver weg van Nederland, toen Nederlanders nog nooit van Blackberry gehoord hadden.

Het was juni/juli dat ik op CuraƧao verbleef. Bijna iedereen had daar een BB. Zelfs kinderen van 10 hadden een smartphone. De meeste vrouwen hadden een roze, paarse of rode hoes erom heen. Een Blackberry hoort nu eenmaal hip te zijn.

Bellen zag ik ze weinig doen. Alleen maar typen met hun duimen, autorijden en typen, heel soms toch even bellen. Oh en ook nog pingen. Het hoofdzakelijke gebruik was toch Facebook en ja dan is een Zwarte Bes handig.

In die maanden was het gebruik van Blackberry's in Nederland nog erg laag. Inmiddels zijn we acht maanden verder en blijkt dat Blackberry de meeste smartphones heeft verkocht in Nederland.

woensdag 2 februari 2011

Spotify op televisie

Elke dinsdagavond heb ik een Glee-date. Ik kijk niet veel televisie meer, maar Glee is echt een fantastische serie.

Kort gezegd worden bekende en onbekende nummers gecovered door een glee club met alle toestanden erom heen met magnifieke humor.

Sommige afleveringen hebben een bepaald thema en gisteravond was het thema: Britney Spears. Verschillende videoclips van Britney werden nagespeeld en nummers werden gecovered.

Zoals een echte commerciƫle zender betaamt, komt er reclame voorbij. Tijdens deze blokken werd het laatste nummer van Britney gepromoot: "Hold it against me".

Dat is op zich niet raar. Maar wel de melding: "Gratis te beluisteren op Spotify."

Gaan de platenmaatschappijen eindelijk overstag en zien ze (eindelijk) in dat beluisteren belangrijker is dan downloaden?

Twitter brengt (2)

Wat heeft Twitter me tot nu toe gebracht?

- Informatie voor een collega voor een opdracht
- De ontdekking dat dancehall nu ook een workout is
- Geen antwoorden van @TimKuik
- De melding dat ebooks wel uitgeleend mogen worden (via @HansBousie)
- Verbazing van Antillianen dat ik Papiamento ken
- Hulp aan collega met probleem retweeten
- Vermaak over #bzv#tvoh en #xfactor
- Nieuwe interessante mensen om te volgen

dinsdag 1 februari 2011

Sociaal succes van #bzv

Mensen vragen zich af waarom Boer Zoekt Vrouw (#bzv) zo populair is dit jaar. Elk nieuwe kijkcijferrecord wordt een week later weer verbroken.

Er wordt vaak (op televisie) gezocht naar de oorzaak in de uitzendingen zelf, maar mijn mening is anders.

De boeren schijnen braver te zijn, ze hebben geen uitspattingen. Er is geen goede verhaallijn, waardoor het spannend is wat de volgende stap, actie of keuze is.

Ik denk dat het komt doordat er dit jaar veel meer getwitterd, gehyvet en gefacebookt wordt door de kijkers. Alles wordt direct bekritiseerd, geprezen of becommentarieerd door de Twitteraars.

Hoe leuk zijn de kleren van Yvon, wat boer Richard doet, waarom iemand zich afzijdig houdt etc.

Er zal geen enkele Nederlander zijn, die geen #bzv tegenkomt in zijn of haar timeline op zondagavond.

Succes op televisie ligt tegenwoordig niet alleen meer aan de programma's. De invloed van sociale media is groter dan gedacht.