donderdag 2 mei 2013

Hey bibliothecaris, wat is een goede app?

Vandaag kwam ik een artikel tegen met de titel "Connect, Create, Collaborate: Hey Librarian, Can You Find Me A Good App?" en ik twitterde:


Vorig jaar gaf Jeroen de Boer een nuttige presentatie bij mijn bibliotheekorganisatie over de mogelijke apps die je als bibliothecaris kunt gebruiken in het werkveld.

Immers als bibliothecaris kun je tegenwoordig de vraag krijgen:

Wat is een goede app?

Als bibliothecaris moet je op die vraag een antwoord kunnen geven, maar de wereld van de apps verandert snel. Zo ook die van gratis software zoals iTunes, Spotify. Deze softwareprogramma's veranderen zo snel, dat je er geen boek over kunt schrijven.

Maar ook Android en iOS veranderen razendsnel. Van Android Market naar Google Play. Hoe groot wil je het verschil hebben.

Dat, terwijl er wel boeken over geschreven zijn. Robert de Jong kwam met het voorbeeld dat er een boek over Spotify binnen kwam, terwijl het nu al verouderd is.


Dan heeft het totaal geen nut om dergelijke boeken aan te schaffen. Zo heb ik het onderstaande voorbeeld:

Het meest relevante boek over iTunes in de catalogus. Wat valt er dan op?

Allereerst is het een boek uit 2010, dus niet recent. Ten tweede zijn er negen boeken binnen Friesland in de collectie, maar ze zijn allemaal niet uitgeleend.

In deze tijden is het nuttig om de leners op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen. Iemand heeft niets aan verouderde informatie uit 2010 of zelfs nog ouder.

Hoe zou het dan opgelost kunnen worden? Mijn voorstel is om op Bibliotheek.nl of door middel van de widgets een lijst bij te houden met relevante websites, besprekingen etc. van de nieuwste apps en software.

Bied in ieder geval relevante en recente informatie via internet. Mensen die online bezig zijn, zijn al online. Doorlinken is dan een kleine moeite.

En dan kom ik bij mijn eerste punt terug. Als bibliothecaris moet je dan ook weten welke apps en software handig zijn voor de klant. Niet alleen weten waar je het kunt vinden, maar ook echt weten hoe het werkt en wat de toegevoegde waarde is.

Boeken en online bronnen zijn meestal wel bekend, maar de apps komen nu ook tevoorschijn.

Niet voor niets kijk ik regelmatig naar artikelen over nieuwe apps en software. Zolang het in Nederland (en gratis) te verkrijgen is probeer ik het uit.

En zo zouden er meer bibliothecarissen aan het werk moeten zijn. Voordat je het weet krijg je de vraag:

Hey bibliothecaris, wat is een goede app?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten