vrijdag 18 december 2015

NBC verder weg dan ooit?

Huh? De NBC verder weg dan ooit? Dat kan toch niet? De KB is druk bezig om dit fantastische product uit te rollen. Ja, zeker.

Maar er speelt meer. Zichtbaarheid van materialen (boeken, cd's, dvd's, luisterboeken etc.) van andere bibliotheken wordt steeds minder. Je krijgt in catalogi van bibliotheken steeds vaker alleen de lokale materialen te zien. Lokaal wil zeggen van de eigen bibliotheekorganisatie. Soms worden catalogi van bibliotheekorganisaties samengevoegd, maar provinciale beschikbaarheid is steeds moeilijker te zien. Laat staan landelijke beschikbaarheid.

Vanuit mijn werk van Muziekweb ben ik altijd geïnteresseerd in hoe onze collectie te vinden is. En hier zijn schokkende dingen te zien.

Zoek maar eens op Abbey Road in je lokale bibliotheekcatalogus. Dit is de catalogus van Schiedam:


Ik zie geen cd van The Beatles. Dan maar eens klikken op de Catalogi van Noord- en Zuid-Holland. Dan komt pas op nummer 17 een treffer naar een cd van Muziekweb.


Provinciaal vind je wel een cd op nummer 2, klik je daar op dan vind je de provinciale beschikbaarheid:


Dit was het voorbeeld uit Schiedam. Dan hieronder het voorbeeld van Lisse. Ook hier zoeken we op Abbey Road. Daar vind je dit:


En daar krijg je dan twee versies te zien met meerdere bibliotheken die deze cd's hebben.

Maar waar zijn de exemplaren uit Amsterdam gebleven??? En waar zijn de exemplaren van Muziekweb gebleven? Die bestaan niet volgens deze catalogus. Je wordt niet eens gewezen op andere catalogi.

Even voor de volledigheid, zoek ook eens naar Abbey Road in de OBA-catalogus (NBC). Ik kan geen cd vinden.

Ik zag vandaag een bericht van Midden-Brabant dat ze binnenkort overgaan naar een nieuw catalogussysteem: Bicat. Als je op dit moment zoekt in hun Aquabrowser-catalogus, word je nog gewezen op externe aanvragen.


Ik vraag me af hoe dat in 2016 te zien is...

Ik zal nog een paar voorbeelden alleen per link geven: Arnhem, Provincie Groningen 1 en 2, Noord Fryslan, GoudaBoekel (met verwijzing naar NBC).

Boekel is wat dat betreft interessant. Ze verwijzen naar de NBC en je wordt dan geleid naar Bibliotheek.nl, maar je krijgt geen resultaten. Slechts de hoofdpagina van Bibliotheek.nl. Je moet dan nog eens apart op Vind klikken en je krijgt dan geen cd te zien.... Alleen boeken, bladmuziek en films.



Conclusie
Dit is slechts een voorbeeld met muziek, maar probeer dit maar eens met boeken. Of boeken die je echt nodig hebt en ergens in Nederland te vinden is. Maar je weet niet waar.

Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling en hopelijk kan de Koninklijke Bibliotheek hier iets aan doen.

Ik hoop dat de bibliotheken gaan inzien dat ze niet alleen hun eigen collectie ter beschikking moeten stellen voor hun eigen leden, maar ook dat ze collecties van andere bibliotheken in heel Nederland beschikbaar maken.

Pas dan is er een echte Nationale Bibliotheekcatalogus.

P.S. Goede voorbeelden
Naast deze voorbeelden hierboven zijn er ook goede voorbeelden te noemen. Bijvoorbeeld Zwolle/Stadkamer:

En Bibliotheek Roden (Biblionet Drenthe)

P.P.S. Doorklikken
Maandag 21 december belde ik een half uur met Mark Deckers over de constateringen die ik gedaan had. Het blijkt dat je 30% minder aanvragen hebt als je door moet klikken. 

Des te meer kliks, des te minder je gaat uitlenen als bibliotheek. 

De (goede) voorbeelden hierboven zijn ook niet ideaal. Je moet je ook nog eens door ruim 800 tracks worstelen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten