dinsdag 21 juli 2015

#muziekindebieb deel 76

De militante bibliothecaris van Nederland, @tenaanval, gaf aan dat ik maar een bericht in moest koppen. Een artikel over dat muziek maken op de middelbare school waardevol is voor het taalvermogen van scholieren.

Wat moet ik er eigenlijk nog over zeggen. Nou best veel. Ik ben inmiddels twee jaar aan het werk in Rotterdam bij de grootste muziekcollectie van Europa: Muziekweb.

In het begin was ik vooral bezig om de digitale muziekdiensten onder de aandacht te brengen bij de bibliotheken. Tegenwoordig trek ik het veel breder om muziek in de bibliotheken te krijgen en/of te houden.

Bibliotheken zijn laagdrempelige plekken om kennis en informatie te vergaren en mensen te ontmoeten. Muziekscholen hebben toch een hogere drempel dan de bibliotheken. Waarom die werelden niet combineren?

Bibliotheken krijgen nieuwe doelgroepen binnen en de muziekschool krijgt goedkope exposure. En bibliotheken en muziekscholen liggen (letterlijk) dichter bij elkaar dan je denkt.

Ik kom het regelmatig tegen dat de zoon of dochter muziekles krijgt en moeder zit in de bibliotheek het uur te doden met een tijdschrift.

Bibliotheken richten zich tegenwoordig vol op taalontwikkeling, educatie en zo meer. Steeds meer onderzoeken laten zien dat muziek luisteren al voldoende is om hulp te geven aan leren. Laat staan dat je muziek maakt. Dat is nog beter.

Muziekscholen richten zich ook op ontwikkeling van de bezoeker, maar dan op muzikaal vlak.

In diverse bibliotheken worden er al activiteiten gedaan op het gebied van muziek in de bibliotheek. Ik probeer zoveel mogelijk te delen op Biebtobieb en met de hashtag #muziekindebieb op Twitter.

Cd-collecties worden steeds meer uitgedund of zelfs helemaal opgeheven. Bladmuziek is hetzelfde verhaal. Maar als je iets kwijt bent, krijg je het niet zo gemakkelijk terug. Volgens mij denken de bibliotheken: Andere bibliotheken hebben het wel, dus we kunnen het wel saneren. Maar zo werkt het niet.

Dergelijke collecties zijn alleen van waarde als je het samenvoegt met de kennis van partners. Bijvoorbeeld een muziekschool of conservatorium.

Als je dan muziek inzet tegen laaggeletterdheid, educatie etc, dan ben je goed bezig als bibliotheek.

Wil je inspiratie vanuit het land, neem even contact met me op. Ik kan je met mensen verbinden waar je goede voorbeelden vindt.