dinsdag 19 januari 2010

Blog 11: Ding 14

Instant messaging, chatten... Doe ik al meer dan 10 jaar! Ik heb verschillende mensen en ook vriendenn ontmoet via het chatten. Ik ben ooit begonnen met Yahoo messenger en ICQ. Toen bestond MSN Messenger nog niet eens.

Ik gebruik tegenwoordig alleen Windows Live Messenger en Skype, maar ook Facebook gebruik ik de IM functie om te chatten met bekenden. Al werkt die niet altijd goed.

Je kunt zo uren met iemand anders praten die ver weg thuis zit of op school of op het werk.

Voor een bibliotheek zou deze functie best handig zijn voor de dienstverlening. Een klant kan gemakkelijk en snel praten met een bibliothecaris.

Tijdens mijn vorige baan heb ik ook gebruik gemaakt van een chat als klantenservice. Het beantwoorden van vragen en oplossen van problemen gaat een stuk sneller! Met mailen kan het een hele tijd duren voordat je een antwoord krijgt, of andere mailtjes gaan voor. Niet echt klantvriendelijk als het probleem met doorvragen binnen 10 minuten opgelost kan worden.

Tijdens dit werk kwamen er niet alleen jonge klanten bij de chat, maar ook oudere klanten. Dus de leeftijd is zeker geen belemmering.

Ik zou zeggen: Zet direct een IM-functie op de website en help de klanten snel en vaardig.

Ik moet niet vergeten te melden dat ik ook een Meebo-widget erop gezet heb. Misschien kunnen we dan een keer chatten. Lijkt me gezellig!