zondag 25 oktober 2015

#Innovatieweek: InnovatieDoeDag 2015

Vorig jaar deed ik voor de eerste keer mee met een InnovatieDoeDag. Destijds georganiseerd door SIOB. Aangezien die organisatie niet meer bestaat was deze editie door de KB geregeld.

Toen de oproep kwam bleek ik de eerste aanmelding gedaan te hebben. Vorig jaar was zeker interessant, dus het leek me ook goed om dit jaar weer mee te doen.

Voor de begeleiding van de deelnemers had de KB DOON aangetrokken. Een organisatie om innovatie te begeleiden, iets met lean innovation... Deze term zegt me niet zoveel. Het is belangrijker om te doen.

Bits en Bites
Allereerst mochten de deelnemers kiezen uit de vier pijlers van het Bibliotheekcongres: Bits en Bites, Vakvaardigheid Voorop, Iedereen Inclusief en Stralend Middelpunt.

Ik koos samen met Anita Koekkoek, Joelle Bakx, Karien Joosten en Heleen Janse voor Bits en Bites. Ik kan wel heel veel uitweiden over de werkwijze van DOON, maar dat doe ik niet.

Wat me wel opvalt is dat er inmiddels tientallen mogelijkheden zijn om te innoveren in de bibliotheekwereld. Belangrijk om te weten is dat als je zelf gaat innoveren dat je iets doet wat goed bij je past.

Na een dag zwoegen aan allerlei ideeën door de teams werden de ideeën gepitcht voor een delegatie van de Innovatieraad en medewerkers van DOON.

De ideeën
Ik zal eerst even vertellen wat de andere teams deden en dan ons idee. Team 2 had Vakvaardigheid Voorop als thema en kwamen met een digitaal en fysiek smoelenboek van medewerkers met hun vaardigheden en kennis vermeld.

Team 3 wil een platform waarop bibliotheekmedewerkers kennis met elkaar kunnen delen. De discussie na dit idee ging vooral over Biebtobieb.nl. Dit omdat dit platform al bestaat en de ideeën van dit team wil de KB graag meenemen om Biebtobieb te verbeteren. Leuk!

Team 4 wil bezoekers van de bibliotheken de mogelijkheid geven om boeken anders te laten eindigen. Als een boek niet leuk is, veranderen de lezers het boek. En daarnaast wilde dit team de abonnementsgelden afschaffen om de drempels van de bibliotheek weg te nemen.

Virtuele bibliotheek
Dan het idee van ons. We hadden heel veel ideeën om aan te gaan bieden en ermee te gaan werken. Uiteindelijk is daar de 3D-bibliotheek uitgekomen. In deze bibliotheek ben je virtueel aanwezig. Thuis op je luie stoel met een virtual reality bril of app.

Je zet je VR-bril op en je bent in de bibliotheek. Je wordt vriendelijk welkom geheten door een echte bibliothecaris. Heb je deze niet nodig, dan kun je op je eigen gemak door de bibliotheek gaan. Met je eigen privacy, want bijvoorbeeld mensen die moeite hebben met lezen kunnen op hun eigen gemak leren lezen.

Je hebt toegang tot de gehele Nederlandse collectie. Digitaal en fysiek. Fysieke boeken worden een dag later bezorgd en e-books kun je direct met je bril lezen. Muziek kun je ook gemakkelijk lenen of luisteren.

Inloggen doe je met je vingerafdruk of met gezichtsherkenning. Geen gedoe met wachtwoorden, pincodes en nog meer wachtwoorden.

Joelle had het idee gepitcht waarbij ik de bibliothecaris was die ze alsnog niet nodig had bij het zoeken naar een film.

Beraad
Na de pitches was het tijd voor het beraad van de Innovatieraad en DOON. Wie zou verdere begeleiding winnen?

Theo Peeters had de eer om de winnaar uit te roepen. Helaas werden het niet de teams 4, 3 en 2. Maar ons team had het meest innovatieve idee volgens de Innovatieraad.

Hoe verder?
Ja, we hebben dan wel gewonnen, maar nu moet het idee verder gebracht worden. Met begeleiding van de KB en DOON tijdens het Bibliotheekcongres wordt het verder uitgewerkt. Wellicht ook al eerder.

In ieder geval tijdens het Bibliotheekcongres wordt er volop begeleiding geboden. Voor mij persoonlijk krijg ik dan een hele drukke dag! Ik ben dan ook aanwezig met Muziekweb en daarnaast is er nog Bieb010jong op het Bibliotheekcongres, waar ik misschien nog een bijdrage aan lever.

Hoe dan ook, ik ben heel erg blij met dit resultaat! Ik wil dan ook de KB, DOON en Innovatieraad bedanken voor de goede zorgen en begeleiding.

Niet te vergeten mijn teamleden Anita, Joelle, Heleen en Karien! Ze waren geweldig en we hadden een goede sfeer.

Tot snel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten