zaterdag 30 november 2013

Retailbibliotheek in de praktijk

Na vele jaren gekeken te hebben naar andere bibliotheken met retail, was het gisteren dan eindelijk zo ver. Ik heb gewerkt in een vernieuwde bibliotheek in de smaak van retail/bibliotheekformule. Hoe je het maar wil noemen.

Eerst even een korte geschiedenis. De bibliotheekinrichting was van ongeveer 2006/2007 en de kasten puilden uit met boeken. Er werd afgeschreven om maar ruimte te maken voor nieuwe boeken. En dat is natuurlijk nooit de bedoeling.

Daarnaast kwam er een toestroom van nieuwe leden van buiten de gemeentegrenzen en zelfs van buiten de provinciegrenzen. Het gaat namelijk om de bibliotheek in Surhuisterveen.

Na vier, in mijn ogen overbodige, sessies van elk vier uur (!) werden we klaargestoomd om retail te werk te gaan. Niks mis met de trainers zelf, maar de inhoud was echt overbodig. Hoe sta je tegenover een klant? Hoe haal je de targets die gesteld worden? Etc.

In ieder geval, afgelopen donderdag ging de vernieuwde bibliotheek open en ik werkte deze vrijdag als extra kracht om de mensen wegwijs te maken.

Wat ook mijn eerste indruk was, en die van de bezoekers, hoe mooi het is geworden. Een stuk ruimer is de inrichting geworden. Waar eerst de kasten in het midden stonden, staan ze nu tegen de muren aan.

In het midden natuurlijk de welbekende tafels met onderwerpen en thema's. Iedereen weet wel hoe ze eruit zien.

De verwachting was ook dat je veel meer zou moeten lopen dan in de oude setting. Immers, de informatiebalie is verdwenen, dus je komt van achter de balie vandaan.

Dat bleek dus een sprookje. Ik loop helemaal niet meer of harder. Dat deden we allang, het vele lopen door de bibliotheek. Dat kwam wellicht al door de indeling van het pand of de werkzaamheden die je verrichtte.

Ik ben altijd kritisch geweest over retail. Maar dat komt meer door mijn nuchtere houding als Groninger, die werkt in Friese bibliotheken. Dan word je nog nuchterder.

Al die verkooppraatjes om maar het concept te verkopen, kunnen we gestolen worden. Juist daardoor word ik kritisch.

Om een echt oordeel over retail te vellen, had ik er een dag erin moeten werken. En dat heb ik gedaan gisteren.

Natuurlijk is het een hele verbetering voor een bibliotheek als het opnieuw ingericht wordt. Dan maakt het niet eens uit of het retailconcept is of een eigen concept of een concept van het buitenland.

De mensen komen toch wel naar een aantrekkelijke bibliotheek om boeken te halen. Want dat is altijd het punt geweest, en kreeg ik gisteren ook te horen: de boeken staan anders dus het pakt makkelijker.

Het is trouwens ook een fabeltje dat je niet meer kunt of mag zitten in de retailbibliotheek. Natuurlijk mag je gaan zitten als je moe bent of als je benen het even niet meer aankunnen.

Je moet echt aan jezelf denken en je niet laten opjagen om maar te blijven lopen. Neem je koffie- en theepauze(s) om op adem te komen.

En de toekomst van de retailbibliotheken? Ik heb zo'n vermoeden dat de kasten gewoon blijven staan, maar dat de aankleding dan veranderd wordt. Want op wat voor andere manier kunnen de boeken nog presenteren? Niet met de achterkant naar voren.

Oh ja, voor de doemdenkers die denken dat alle bibliotheken een eenheidsworst worden: Dat maakt de klant helemaal niet uit. Wij als goed geinformeerde bibliothecarissen zien de eenheidsworst.

Voor een bezoeker van een bibliotheek is het enige belangrijke dat zijn of haar bibliotheek er zo uitziet. Die is niet geinteresseerd in de bibliotheek van Lutjewoude.

Kortom, voor mij als bibliothecaris is er weinig veranderd. Ik kreeg zelfs een compliment van een collega van een andere bibliotheek, dat we de mensen zo goed en aardig hielpen.

Maar dat deden we allang!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten