zondag 17 november 2013

@Giovanca en streaming muziek

Streaming muziek laat toch een ander beeld zien van de muziekwereld. Ik zal het illustreren aan de hand van het concert van Giovanca wat ik vrijdagavond meemaakte.

Giovanca heeft een prachtig nieuw album uitgebracht dit jaar: Satellite Love. Met een duidelijke ommezwaai van (neo)soul naar disco heeft ze een nieuwe kant van haar laten zien.

Met teksten over verdriet, afscheid, liefde, nieuwe liefde brengt ze de luisteraar in verwarring, maar ook in extase.

Wat is er eigenlijk mooier dan muziek van een schijf? Dan wel een cd of een lp? Live muziek natuurlijk. Dan ervaar je de muziek eigenlijk zoals het bedoeld is. Op die manier brengt de artiest zijn of haar boodschap over naar het publiek.

In ieder geval deed Giovanca dat uitstekend. Maar er viel iets op. De vorige keren dat ik haar concerten bezocht in Simplon, was het uitverkocht. Een keer was ik als tourmanager met Mia Silvas (support act) erbij en de andere keer als echte bezoeker.

Dit keer was de zaal half vol (ik zeg liever niet half leeg). Er konden nog veel meer mensen bij dan andere keren.

Simplon is daarnaast het eerste podium in Nederland geweest wat Giovanca boekte als solo-zangeres. Een optreden op dit poppodium is natuurlijk speciaal.

Tijdens het optreden vroeg ze wie het nieuwste album gekocht had. Niet veel handen gingen de lucht in. Haar volgende vraag was wie het album beluisterd had. Nu gingen er meer handen de lucht in.

En tenslotte waren er ook een paar die nog nooit van haar gehoord hadden. Daarnaast kende iemand haar van haar muziekprogramma op SublimeFM.

Van het kleine aantal mensen dat haar album al gekocht hadden, wilde ze na afloop nog meer maken.

Ook ik stak mijn hand alleen op bij de vraag wie het album beluisterd had. En ja, ik gebruik daarvoor Deezer, Spotify en sinds kort ook Muziekwebluister voor.

Ik heb zeker wel een gesigneerd album gekocht. Zonder tussenkomst van een cd-handelaar of een grote online winkel support ik het liefst mijn favoriete artiesten.

Maar is dat dan ook de tendens? Je beluistert een album online, streamend. Je gaat naar het concert voor de beleving en koopt het album direct bij de artiest.

Wie weet.

Waarom het zo rustig was in Simplon weet ik niet. Het kan meerdere oorzaken hebben. In ieder geval lag het niet aan de aankondigingen en de social media. Juist niet zelfs.

Door de social media (Twitter, Facebook, Instagram, Tumblr) hebben artiesten de mogelijkheden om zich meer te profileren en meer bezoekers te trekken.

Streaming muziek laat ook zien dat een cd toch ook een bindmiddel is. Koop je een cd, dan ben je ook eerder geneigd om naar een concert te gaan.

In ieder geval komt Giovanca in 2014 met een theatertour. Dan kom je weer een andere kant van haar tegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten