vrijdag 11 oktober 2013

Biebtobieb-dag

Gisteren organiseerden de initiatiefnemers van Biebtobieb.nl een bijeenkomst in het altijd gezellige 's Hertogenbosch om het platform te verbeteren.

Op zich een nobele inzet, omdat er op dit moment weinig lijkt te gebeuren. Er zijn inmiddels meer dan 2000 deelnemers en 187 groepen. 

Ik kwam eigenlijk pas binnenvallen toen de introductie al geweest was. Ik dacht de files rondom Rotterdam te kunnen vermijden, maar tussen Gouda en Utrecht was het nog erger. Ik kwam binnen toen de groepen al druk aan het overleggen waren.

Strategie en Beleid
Blijkbaar was ik al van tevoren ingedeeld in de groep Strategie en Beleid. Daarnaast waren er twee andere groepen samengesteld om te discussiëren over de toekomst van Biebtobieb. De andere groepen waren Gebruikers en Moderatoren. 

Elke groep ging vanuit haar visie een presentatie voorbereiden die later op de dag gegeven zou worden. Onze visie was vooral waar zijn we met Biebtobieb in 2017.

We hebben een aantal drempels kunnen benoemen die we zien waarom Biebtobieb nog niet algeheel geaccepteerd is binnen de bibliotheekwereld.

Dit heb ik uitgewerkt in een document wat uiteraard te vinden is op Biebtobieb, en vind je hier

Online communities
Naast deze activiteiten was de gastspreekster Kirsten Wagenaar aanwezig om een verhaal te houden over online communities. Interessant, maar ook lang verhaal. 

De kern van haar verhaal was dat je een goed plan moet hebben met een doel wat je wilt bereiken met een online community. Ze had het ook over het 'lege kroegsyndroom'. Je kunt misschien wel heel veel leden hebben, maar als ze zien dat er niks gebeurt, gaat iedereen weer weg.

Daarnaast is een groot aantal groepen niet wenselijk. Je moet een structuur vinden en maken wat overzichtelijk is voor vooral nieuwe leden. Zij moeten een plek kunnen vinden waar ze horen. Door teveel groepen heb je kans dat je het niet meer ziet. Groepen waar gewoon niks meer gebeurt, kun je beter opheffen dan er nog mee bezig te zijn.

Het is dus zaak om de boel levendig te houden. Op Biebtobieb blijkt overigens dat het best levendig is. Vooral in de gesloten groepen. Van de 15 meest actieve groepen zijn er 11 gesloten. Dus de gesloten groepen zijn zeker niet erg.

Muziekweb
Ik was er ook in de hoedanigheid als medewerker van Muziekweb. Voor Muziekweb is het idee om alle contactpersonen voor Muziekwebluister en andere geïnteresseerden samen te brengen. Op die manier kunnen ze onderling kennis en informatie delen om hun plekken voor Muziekwebluister beter te maken.

Deze dag was zeker een goede aanzet tot het maken van de Muziekweb(luister) groep. Veel tips en trucs heb ik geleerd. Zo is het zelfs voor een groep belangrijk om een plan op te stellen. Wat wil ik ermee bereiken, hoe doe ik dat en wat kost me dat, etc.

Fysiek
Een belangrijk punt in de Biebtobieb community lijkt me dat het fysiek elkaar tegenkomen erbij moet komen. Als je elkaar alleen maar online spreekt en kennis deelt, krijgt de community nooit de diepere laag die het nodig heeft.

Na de afsluitende borrel was het weer tijd om naar het noorden te reizen. Niet alleen was het nuttig voor Biebtobieb, maar ook om nu eindelijk mensen in het echt te zien, in plaats van online via Twitter. Een prima start om fysiek bijeenkomsten te organiseren voor/door/met leden van Biebtobieb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten