maandag 8 juli 2013

E-books zonder waarde

E-books en bibliotheken. Het blijft een hellend vlak of eigenlijk een schurend vlak. Gisteren kwam Raymond Snijders met een opmerking waar ik me helemaal in kan vinden.

Niet doen
Hij betoogde dat we als bibliotheken niet moeten concurreren met de aanbieders van digitale boeken. We moeten juist de gids zijn voor de lezers.

Focussen op diensten die gerelateerd zijn aan e-books, maar niet het uitlenen van e-books zelf. Raymond noemt het zelfs de mogelijke doodsteek voor de bibliotheken.

En daar heeft hij wel gelijk in. Ik heb het ook wel eens eerder genoemd. Als we maar blijven roepen dat bibliotheken digitaal worden, dan worden we ook digitaal. Beleidsmakers denken alleen maar aan e-books. Maar ondertussen hangen er wel e-readers aan vast.

E-readers kosten wel veel geld. Tablets ook. Misschien kunnen de beleidsmakers deze apparaten gemakkelijk kopen. Maar de vraag is en blijft: Maken de beleidsmakers dan zelf wel gebruik van deze middelen?

Verdieping
De bibliotheek moet juist de verdieping bieden, waarmee we ons kunnen onderscheiden als kenniscentrum. Als volksverheffer nummer één!

Leg de verbanden en de overeenkomsten tussen genres, schrijvers etc. We hebben al een prachtige website daarvoor: Literatuurplein.nl 

Meegaan met de tijd is soms verkeerd bezig zijn. Als bibliotheken moeten we juist voorgaan in de tijd. Nu apps en HTML5 websites ontwikkelen waarmee de lezende e-book naar de bibliotheek gelokt kunnen worden.

Op wondere manieren de fysieke collectie tentoon te spreiden en te delen met de gebruikers van smartphones.

Fysiek
In elke fysieke collectie zijn er nog genoeg parels te vinden, waarmee we zoekende mensen wegwijs kunnen brengen in de informatie-overload. En juist die overload zorgt ervoor dat meer kunnen bieden. Meer in de zin van: U zoekt dit, maar ontdekt dat!
  
Kennis 
Het gaat juist om het ontdekken van nieuwe dingen, nieuwe mogelijkheden, nieuwe informatie. Met de bijkomende voordelen als nieuwe kennis. Kennis kun je moeilijk verwerven zonder informatie en nieuwe vaardigheden.

Juist dat zijn de kernwaarden van de bibliotheek: Mensen kennis laten verwerven door de bestaande informatie op zich in te laten nemen met behulp van vaardigheden die wij kunnen bieden.

Die vaardigheden kunnen dan digitaal of fysiek aangeleerd worden, maar met de ondersteuning van de bibliotheek.

En zo komen we weer bij de e-books uit. Zonder ondersteuning hebben de e-books binnen de bibliotheek geen enkele waarde.