maandag 24 juni 2013

Instadamned

Instagram en video. Het zat er natuurlijk al aan te komen nadat Twitter hun videoplatform Vine opgezet heeft.

Ik heb afgelopen jaar al geblogd over Vine (hier en hier) en Instagram. Over Vine kan ik eigenlijk wel positief zijn, maar over Instagram met video toch minder.

Het heeft te maken met verschillende zaken.

Ten eerste Instagram heeft video toegevoegd aan hun bestaande platform. Foto's en video's staan nu door elkaar.

Je weet nu als gebruiker van Instagram niet meer of de volgende post een video of een foto is. Dit wekt verwarring en irritatie op. Irritatie omdat de video's onbedoeld afgespeeld kunnen worden, terwijl je er niet om gevraagd hebt of het niet verwacht. Verwarring omdat een foto toch een video kan zijn.

Ten tweede duren de video's te lang. Bij Vine heb je (slechts) zes seconden, waarmee je toch snel een verhaal kwijt kunt. Bij Instagram kun je zelfs 15 seconden kwijt en de aandachtsspanne verslapt al snel. Dus snel naar de volgende post, volgende (hopelijk) foto.

De vijftien seconden zijn natuurlijk wel erg interessant voor adverteerders. Die gebruiken op Youtube al vaak commercials van 15 seconden en via Instagram kan het direct één op één overgeplaatst worden.

Daarnaast worden op Twitter de Instagram video's als een link gedeeld. Niet als een embedded post, zoals een Vine video. Op Facebook is juist het tegenovergestelde aan de hand. De Instagram video's zijn daar embedded te zien en de Vine video's zijn juist een link.

Echter door het open karakter van Twitter en het gesloten karakter van Facebook zie ik weinig heil in het delen van de Instagram video's.

Ik voorspel hierbij de teruggang van Instagram als sociaal medium.

De video's zijn nu nog leuk en iedereen probeert het uit. Maar de meerwaarde van een video is te verwaarlozen. Een foto zegt veel meer. Voor mobiel verkeer is eveneens een video van zes seconden sneller te downloaden dan een video van vijftien seconden. Ook dat heeft te maken met de aandacht van een kijker.

Het was beter geweest als Instagram een totaal nieuw platform had opgebouwd, waarmee bestaande Instagrammers hun video's konden delen.

Facebook begint meer en meer een bedrijf te worden, dat telkens iets nieuws moet verzinnen om de aandeelhouders tevreden te stellen.

Voor hoe lang men de gebruikers nog tevreden kan stellen is de vraag.

P.S. Zouden we als bibliotheek Instagram moeten gebruiken voor video's? Denk het niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten