dinsdag 14 mei 2013

Bibliotheekwet is niet belangrijk

Ik twijfelde of ik zou bloggen over de nieuwe bibliotheekwet. Maar uiteindelijk doe ik het toch.

Ik reageer niet op de inhoud van de mogelijke bibliotheekwet, want er is al genoeg over verteld en geschreven.

Waar het me meer over gaat is het feit dat mensen via internet een reactie moeten sturen. Een groot gedeelte van de bibliotheekbezoekers gebruikt weinig tot geen internet. Heeft geen verstand van e-books, weet niet hoe je moet facebooken, twitteren of mailen.

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die dat wel kunnen, maar er zijn genoeg die de website van de bibliotheek nog nooit bezocht hebben. Laat staan thuis de catalogus.

Wil je een evenwichtige reactie van de bibliotheekbezoeker, dan moet je ook de mensen bereiken die niet op de website komen. Degenen die niet verder kijken dan Telegraaf.nl, Nu.nl en Facebook.com

Waarom liggen er dan geen reactieformulieren in de bibliotheken, zodat mensen er op kunnen reageren?

Zijn er wel links geplaatst op de websites van bibliotheken? Van de bibliotheken van Rotterdam, Amsterdam en Den Haag wordt er alleen iets gezegd over de bibliotheekwet gezegd door de OBA.

Het lijkt erop dat bibliotheken (bestuurders) de bibliotheekwet niet belangrijk genoeg vinden. Was de bibliotheekwet echt zo belangrijk voor bibliotheken, dan was er veel meer publieke aandacht aan besteed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten