maandag 28 januari 2013

Van woorden naar beelden

Bibliotheken zijn pakhuizen vol woorden, maar ook beelden. In een groot gedeelte van de boeken staan afbeeldingen.

Sowieso prentenboeken zijn speciaal gemaakt op basis van afbeeldingen.

Maar de wereld verandert eveneens van woord naar beeld. Websites als Youtube, Instagram groeien nog steeds.

Marketing richt zich ook tegenwoordig veel meer op beelden. Bewegend beeld of stilstaand beeld.

Het spreekwoord "Beeld zegt meer dan 1000 woorden" komt helemaal overeen in de bibliotheek. Want hoe anders en sneller en beter kun je laten zien wat je in huis hebt dan door middel van beeld?

Foto's en video's kunnen precies laten zien wat je in huis hebt.

Fotowebsites als Flickr, Instagram, EyeEm hebben de juiste tools en mogelijkheden om je schatten te laten zien op de manier die je zelf wilt. Sinds vorige week is daar ook de Vine App van Twitter bij gekomen als tussenvorm tussen een foto en een video.

Maar waarom zijn er dan nog steeds zoveel bibliotheken zonder een Instagram account?

Onwetendheid, onverschilligheid?

Wie kan het zeggen?

Ik ben zeker bereid om eens te gaan praten over de mogelijkheden voor een bibliotheek om Instagram te introduceren. Stuur eens een e-mail, zodat we kunnen zien wat er gedaan kan worden.

Foto: EyeEm / patrick23dingen