woensdag 23 januari 2013

Opbrengst of verlies?

Bibliotheken worden gesloten, vestigingen veranderen de openingstijden. De verliezers zijn de leden, leners en bezoekers. De winnaars zijn de overheden die hun huishoudboekje weer op orde hebben voor de komende jaren.

Niet alleen zijn de bezoekers van de bibliotheken verliezers, maar ook de medewerkers natuurlijk.

Gisteren kwam ik een rapport tegen over de Texaanse bibliotheken en wat ze nu eigenlijk economisch opbrengen. Daaruit bleek dat elke gespendeerde dollar een opbrengst heeft van 4,42 dollar. Internationaal komt dit overeen met het gemiddelde.

Interessanter en belangrijker is natuurlijk wat de sociale opbrengst is van de bibliotheken. Onder sociaal is onder andere te verstaan wat het opbrengt bij de schoolprestaties, de maatschappelijke prestaties.

Om deze sociale prestaties te ondersteunen worden bibliotheken in basisscholen geopend, maar dat heeft nooit de allure van een openbare bibliotheek.

Het is een gemiste kans dat je als ouder met de kinderen niet meer gemakkelijk naar de bibliotheek kunt gaan. Snel, zonder drempels. Ouders zijn dan ook de verliezer en zij zijn minder geneigd zelf iets te lenen.

De kinderen en de scholen zijn de winnaars in dat geval. Echter moeten de schoolbibliotheken wel goed georganiseerd worden. Anders is iedereen een verliezer.

Maar wat zijn de sociale verliezen als een openbare bibliotheek gesloten worden? Zijn daar wel onderzoeken naar gedaan? Wat betekenen de omslag van openbare bibliotheken naar schoolbibliotheken?

Volgens mij zijn daar nog geen resultaten van. Daarvoor zijn de trends van schoolbibliotheken en opgedoekte openbare bibliotheken nog te vers.

Wat een sluiting opbrengt kan gemakkelijk berekend worden, maar wat er verloren wordt kan nooit meer terugverdiend worden.