maandag 14 januari 2013

Geplande bibliotheken

Ik heb me toch voorgenomen om elke dag minimaal een blogpost te plaatsen. Een tijdje geleden nam ik mezelf dat ook voor, maar toen is het er toch niet meer van gekomen.

Nu heb ik zo'n dag zonder inspiratie, maar dan moet er toch iets geplaatst worden. Anders houd ik me niet aan mijn eigen voornemen.

Eerder vandaag kwam ik vijf-jarenplannen van Amerikaanse bibliotheken tegen. Deze plannen lopen uiteen van einddatum 2012 tot 2017. Dus de plannen kunnen soms al achterhaald zijn ten opzichte van de huidige situatie.

De basis van de plannen voor de bibliotheken is echter altijd hetzelfde. De leden (patrons) moeten zoveel mogelijk en zo gemakkelijk mogelijk toegang krijgen tot informatie. Daarnaast zijn bibliotheken in de Verenigde Staten een baken in de samenleving.

De plannen worden opgezet met strikte doelen waar de bibliotheken zich aan moeten houden.

Waar ik het in Nederland niet veel tegenkom, worden de plannen in Amerika goed nagekeken of de doelen daadwerkelijk gehaald zijn.

In tegenstelling tot de veelal zeer mooi opgemaakte beleidsplannen in Nederland, zien de Amerikaanse beleidsplannen er simpel uit. Dus waarom wordt er zoveel moeite in Nederland gedaan om een mooi beleidsplan op te maken?

Ik snap dat niet altijd, waarom er zoveel franje moet zijn, terwijl het om de inhoud gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten