maandag 28 januari 2013

Digitaal door boekhandel/bibliotheek 3.0 (2)

In mijn vorige blogpost over digitaal door de bibliotheek dan wel boekhandel gaan, had ik nog enkele ideeën niet vermeld.

Allereerst het zelf-scannen van de boeken. Inmiddels zijn in veel bibliotheken al zelfservice-balies. Mensen zijn het gewend om zelf te zorgen voor het uitlenen. Maar een nadeel van een dergelijke balie is dat mensen op elkaar moeten wachten.

In de app die ik voor ogen zie, moet ook een zelfscan-functie komen. De boeken die mensen mee willen nemen hoeven niet meer via de balie geregistreerd worden. De app scant de barcode van het boek en het is uitgeleend.

Maar een nieuwe functie op smartphones is NFC. Hiermee kunnen de ingevoegde RFID-chips gescand worden. Tegelijkertijd voorkom je dat barcodes slecht gelezen worden en je voorkomt frustraties bij de bezoeker en bibliotheekmedewerker.

Even je smartphone bij het boek en het is gescand. In de boekhandel is het natuurlijk een kwestie van smartphone bij het boek houden en op de bon zetten. Betalen hoef je niet eens meer te doen met de pinpas of creditcard, want de betaling is in een klik "in-app" gedaan.

Een voordeel voor boekhandels is dat er voor de betalingen geen personeel meer nodig is. Dit zijn personeelskosten die beter besteed kunnen worden of helaas bezuinigd kunnen worden.

Door het zelf-betalen door de klanten kan er meer aandacht besteed worden aan de informatievragen en inspiratiemedewerkers.

Aan een dergelijke app moet natuurlijk ook een koppeling gemaakt worden aan websites (en apps!) als Goodreads.com, Twitter, Facebook, Google+ etc.

Zo nu en dan worden er nog papieren folders verspreid door de boekhandelaren, maar de toekomst van deze marketing zal ook meer in de apps en websites. Zoals ik al eerder benoemde word je als klant al verleid tot meer aankopen (en uitleningen).

Is een bepaalde titel niet aanwezig zul je de titel als e-book kunnen krijgen totdat het papieren exemplaar weer aanwezig is. Bevalt het e-book toch beter dan het papieren boek, dan is de betaling al gedaan en krijg de klant het papieren boek niet meer. Op gaat niet meer bestaan in de boekhandel/bibliotheek 3.0.

Innoveren is in crisistijden natuurlijk hoognodig. Gelukkig hangt deze crisistijd samen met de innovatieboog die tegenwoordig nog lang niet naar beneden gaat. Innovatie is dan ook een zegen tijdens deze tijden. Is er geen crisis, dan hoeft men ook minder te innoveren.

Er is al een Bibliotheek-app ontwikkeld en deze wordt telkens verder ontwikkeld. Het is dan ook schrijnend om te zien dat er geen goede apps zijn van boekhandels. Inmiddels is Selexyz/De Slegte bezig met Boekhandel 3.0 en ik hoop dat ze een goede app kunnen implementeren.

En wie zegt dat er een crisis is? Er worden nog steeds veel tablets, iPads, iPhones, smartphones gekocht en wellicht kopen mensen daarom minder boeken. De boekhandels en bibliotheken moeten hierop inspringen. De kansen benoemen en pakken.

Maar hoe lang zal het duren totdat we Boekhandel/Bibliotheek 4.0 krijgen? Tot die tijd komen er nog meer delen over versie 3.0.