zaterdag 19 januari 2013

Copyright or copywrong

Vanaf vandaag gaan de nieuwe voorwaarden van Instagram in werking. Wat de oorspronkelijke wijzigingen in zouden houden is inmiddels wel bekend.

Je geplaatste foto's zouden zomaar gebruikt kunnen worden als reclame, zonder dat je er geld voor zou krijgen. Door alle ophef zijn die voorwaarden weer aangepast. Desalniettemin is de (fysieke) koppeling tussen Facebook en Instagram gemaakt.

Natuurlijk is het belangrijk voor Facebook dat beide media bij elkaar komen. Facebook is heel goed om muren te bouwen, met af en toe een tunnel tussen websites.

Afgelopen week werd ook bekend dat een aantal nieuwsmedia in de Verenigde Staten een fotograaf veel geld moeten betalen door het gebruik van foto's vanaf Twitter. De foto's moesten geƫmbed worden, waardoor er niets aan de hand zou zijn. Maar dan nog krijgt de gebruiker van Twitter geen geld voor de foto's. Wel de belangrijke credits.

Copyright is een hot topic tegenwoordig.

Ook in de muziekwereld is het copyright-leger aan de gang. Buma Stemra stuurt promotende websites gepeperde rekeningen, terwijl de artiesten hiervan de dupe zijn. Volgens mij worden de rechten van muziekvideo's al geregeld door Youtube en Google, maar Buma Stemra ziet dat anders.

In de ogen van Buma Stemra wordt er geld verdiend met het plaatsen van muziek op een website. Maar deze websites willen toch juist dat er (door!) geklikt wordt naar de website van de muzikanten? De muzikanten verdienen immers tegenwoordig meer geld met het verkopen van concertkaartjes, merchandise en cd's dan met Youtube-video's, Spotify-streams en Deezer-streams.

Ik vraag me dan ook af hoe het gaat met andere promotende websites. En hoe het in mijn eigen geval zal gaan als beginnende promotor.

En dan komt er ook nog het verhaal van State Magazine (@StateNL). Zij zetten op Soundcloud mixtapes (met toestemming!), maar worden teruggefloten, omdat er materiaal op staat met auteursrechten. Dit terwijl er toestemming voor is. Inmiddels zijn de conclusies getrokken en vertrekt State Magazine naar een andere website.

Al met al is het een vreemde wereld qua auteursrechten, maar blijft het opletten met wat je doet.