zondag 9 december 2012

Van cijferbibliotheek naar geluksbibliotheek

Afgelopen week werd ik op deze video gewezen door @daphnedepasse op haar blog.


Chip Conley spreekt over het kunnen meten van de resultaten in organisaties. Hij vertelt dat het meten van geluk een stuk belangrijker is, maar het is moeilijker te meten. Dit kun je echter wel doen, maar op een speciale wijze.

In bibliotheekland is hetzelfde aan de hand. De bestuurders van de bibliotheekorganisaties staan onder druk om cijfers te produceren. Voor wie? Voor de subsidieverstrekkers en andere bibliotheken.

Waarom voor anderen? Omdat het nu belangrijk is om retail tot een succes te maken. Dus retail is de heilige graal. Zoveel tientallen procenten meer uitleningen en meer leden.

Echter is het niet belangrijker om te weten wat de bibliotheek doet met de bezoekers en de medewerkers van de biblotheken? Natuurlijk is het werken in een nieuwe retailomgeving een stuk prettiger met goede resultaten. 

Maar het is ook prettig om de informatie te kunnen vinden voor de mensen, die iets zoeken in de bibliotheek. Om deze mensen te helpen met hun zoektocht binnen de gerestylde bibliotheken. Echter dat is niet te meten. Of toch wel?

De cijfers van de retailbibliotheken zullen uiteindelijk weer dalen. Juist dan is het belangrijk om te meten en te weten hoe het met het geluk is gesteld in de bibliotheken. Bij medewerker en bij bezoeker.

De cijfers van nu zijn dan niet meer relevant, maar het geluk wel. Daar moeten we aan werken en blijven werken.