vrijdag 22 april 2011

Keerzijde van sociale media?

Gisteren werd duidelijk dat het succes van sociale media ook een keerzijde heeft. En dat is het dalende gebruik van bellen en smsen.

Voor de jaarwisseling werd er al voorspeld dat we massaal de nieuwjaarswensen zouden doen via de sociale media. Het smsen bleek toch nog steeds erg populair, maar het bellen viel tegen.

Nu blijkt dat KPN massaal afstand doet van haar medewerkers. Welke reden geeft KPN op? De sociale media op de smartphones van de klanten.

Op zich is dat niet verwonderlijk. Ik ben zelf geen klant van KPN, maar T-Mobile. Bij T-Mobile is even online zijn een stuk goedkoper dan een sms versturen. Bij KPN zal het niet anders zijn.

Maar heeft KPN dit niet zelf veroorzaakt? KPN gaf zelf gratis sms-berichten weg tijdens oud en nieuw. Dit zijn al verminderde inkomsten.

Sinds 1 januari hebben de smartphones en de sociale media een nog grote vlucht genomen en dit zal alleen nog maar toenemen.

Wat gaat KPN doen?

Kosten in rekening brengen voor diensten die ze zelf niet in de hand hebben, zoals chatten en internetbellen.

Dit is jammer voor de klanten van KPN, die massaal nieuwe providers zoeken die dit niet doen.

In plaats van met nieuwe initiatieven te komen, bestraft KPN de slimme consument.