dinsdag 26 april 2011

Je klant beperken doe je zo

Tussen 2000 en 2004 studeerde ik Informatiedienstverlening en -management aan de Hanzehogeschool in Groningen. Destijds had je volle computerzalen waar je je opdrachten, scripties e.d. kon maken.

Het kwam weleens voor dat je groepsgenoten in een andere zaal zaten en dan wilde je toch communiceren met elkaar. Mobiele telefoons waren nog niet echt populair onder de arme studenten.

Dan was er de mogelijkheid om MSN messenger te gebruiken. Maar dat programma werd geblokkeerd door de ICT-afdeling. Iets wat je echt nodig had, werd je ontnomen.

We gebruikten dan maar Trillian of een hele lichte versie van MSN, die je op je eigen werkruimte kon installeren. Superhandig! We konden dan toch de benodigde bestanden versturen en met elkaar communiceren.

Op dit moment gebeurt hetzelfde, maar nu maken KPN en Vodafone deze fout. De klanten van deze telefonieproviders gebruiken programma's als Skype, Facebook, Twitter en WhatsApp. Deze applicaties worden dan maar gemakshalve geblokkeerd door de providers.

De problemen zijn dus niet veranderd, maar wel de grootte van de 'problemen'.

De beperkingen voor de klanten worden alleen maar groter, waardoor ook het vertrouwen en de loyaliteit van de klanten worden beperkt.

De klanten worden niet serieus genomen en eigenlijk opgelicht door de providers. Ze zijn gelokt met mooie prijzen voor mobiel internet, terwijl ze nu moeten betalen voor hun eigen slimheid.

Ik ben dan ook erg benieuwd wanneer de internetproviders dergelijke beperkingen opleggen en extra geld vragen voor diensten als Spotify, Facebook en Youtube.