donderdag 6 januari 2011

Het boek naar de luisteraar, de muziek naar de lezer

Als dit geplaatst wordt ben ik in Amsterdam te vinden voor het festival Holland Got Soul in Paradiso. Als muziekliefhebber van live (!) muziek wilde ik dit niet missen. De beste soulzangers en -zangeressen van Nederland allemaal op één plek binnen een paar dagen. Heerlijk!

Ik heb in mijn vorige blogpost al aangekondigd dat ik dit blog ga gebruiken om mijn visie, verbazing, mening op het gebied van o.a. het gebruik sociale media in bibliotheken en muziek te delen met je als lezer en ook graag als discussiepartner. Ik ben inmiddels anderhalf jaar aan het werk in bibliotheken in Noordoost Friesland en ik zie veel verbanden tussen de muziekwereld en de bibliotheek.

Beide branches hebben te maken met teruglopende 'omzet', minder leden, minder gekochte muziek, minder bezoekers (concerten/bibliotheken), bezuinigingen op cultuur én bibliotheken. Maar er zijn mogelijkheden om deze tendens tegen te gaan. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van sociale media (Twitter, Facebook, Hyves). Er wordt pro-actief gereageerd op (reacties en behoeften van) klanten. Luisteraars en klanten worden betrokken bij de bands dan wel bibliotheek door middel van bijvoorbeeld prijsvragen en acties.

Ik heb de mening dat 'de bibliotheek' nog veel kan leren van 'de muziek'. Waar de muzikanten (en managers) er alles aan doen om hun muziek bij de mensen te krijgen, gaan de bibliotheken ook die kant op. De klant komt niet meer bij het boek, maar het boek komt bij de klant.

De afgelopen jaren is er al veel veranderd: Het wordt zo gemakkelijk mogelijk gemaakt om media (boeken, dvd's, cd's etc) naar de klant toe te laten komen. Een bibliotheek hoeft niet meer alles in 'huis' te hebben, maar kan rekenen op een provinciale collectie, waardoor (bijna) alles te verkrijgen is voor de prijs van twee nieuwe boeken. Daarnaast kan er voor een kleine extra vergoeding in principe alles aangevraagd worden door de klant via interbibliothecair leenverkeer. Kranten- en tijdschriftartikelen kunnen daarnaast ook nog eens (gratis) geraadpleegd worden. Wie heeft er nog een krantenabonnement nodig op de iPad?

Terug naar de muziek. Muziek is overal in de wereld en kan tegenwoordig eigenlijk ook (gratis) geraadpleegd worden. Neem nu de dienst Spotify, dat eigenlijk één grote muziekbibliotheek is. Hoe krijg je dergelijke muziek naar de klant? Door het gemakkelijk vindbaar te maken en door o.a. playlists te maken en een gemakkelijke link per nummer of per album. Daarover zal ik later nog meer bloggen.

Het gaat er dus tegenwoordig om om het zo gemakkelijk mogelijk te maken om je product naar de klant te krijgen met inzet van sociale media. Misschien is het nog belangrijker om te weten hoe je het níet moet doen.

Eerst ga ik weer genieten van de muziek van Holland Got Soul!

1 opmerking:

  1. Ik vind Spotify ook erg leuk. De bibliotheek zou inderdaad daar gebruik van moeten maken, er zijn mogelijkheden. Op happening5 (november jl.) is hier ook over gesproken. Vraag is: wie geeft de voorzet om zoiets op poten te zetten? Jeroen heeft hier ook wel ideeën over.
    Ben benieuwd naar je volgende blog!

    BeantwoordenVerwijderen